Elveția a inaugurat, miercuri, cel mai lung și cel mai adânc tunel de cale ferată din întreaga lume, a cărui construcție a durat 17 ani, a costat 12,2 miliarde de franci elvețieni (12 miliarde de dolari) și reprezintă un simbol al Europei unite.
Noul tunel Gotthard are o lungime de 57,1 km, trece pe sub munții Alpi și va reduce timpul de călătorie, va atenua traficul pe autostrăzi și poluarea. Zilnic vor trece prin tunel 260 de trenuri de marfă și 65 de trenuri de pasageri, scrie agerpres.ro.
Contractorii principali ai proiectului au fost firmele Alpiq, Balfour Beatty, Thales și Heitkamp, aproximativ 2.400 de muncitori fiind implicați în lucrările de construcție, în urma cărora s-au extras 28 milioane de tone de piatră.
Nouă muncitori și-au găsit sfârșitul, în timpul lucrărilor la acest tunel. Patru dintre victime erau de origine germană, trei erau italieni iar ceilalți doi veniseră din Africa de Sud și Austria, scrie bbc.com.
Gotthard face parte dintr-un proiect de infrastructură de 23 miliarde de franci elvețieni care urmează să fie finalizat până în 2020 și va îmbunătăți transportul pe cale ferată, conectând centrele industriale din nordul și sudul Europei.
Linia de cale ferată va uni acum portul olandez Rotterdam de la Marea Nordului cu portul italian Genova de la marea Mediterană.
Tunelul este cu 3 km mai lung decat Seikan din Japonia si cu 7 km mai lung decat tunelul de sub Canalul Manecii, conform theguardian.com.
Traficul regulat prin tunel va fi posibil din decembrie, a anunțat Compania națională elvețiană de căi ferate SBB, până atunci fiind prevăzute teste.
Pe sub pasul Gotthard mai există un tunel de 15 km construit, între 1872 și 1882, cu prețul a 177 de vieți.
Se pare că recordul bătut de elvețieni ar putea fi depășit în curând. În China există un proiect de tunel feroviar de 123 km, iar in Europa există o propunere de tunel care ar lega Helsinki de Tallinn (80 km).