Codurile de bare pe care le întâlneşti pe ambalaje sunt simboluri unice de identificare tipărite sub forma unei reprezentări de date codificată, interpretate prin citire optică efectuată de un scanner electronic.
Acest sistem a fost inventat la jumătatea secolului trecut în Statele Unite ale Americii, în mediul universitar şi era insipirat din comunicarea prin codul Morse. Implementarea lui în magazinele americane a început în 1967 în Cincinnati şi s-a extins rapid în întreaga ţară. Ideea pornită într-un campus universitar a beneficiat de investiţia unor companii de renume precum IBM şi s-a dezvoltat la nivel mondial. Astăzi, deşi nu este dictată de o prevedere legislativă, folosirea codurilor de bare este impusă de piaţă. Există însă autorităţi care reglementează utilizarea acestora după anumite standarde. Cert este că sistemul codurilor de bare reprezintă în prezent un instrument valoros de înregistrare şi criptare a datelor.
Coduri de bare în tot mai multe domenii de activitate
Codul de bare este pentru un produs echivalentul codului numeric personal la oameni. Combinaţiile de una sau mai multe dungi negre şi albe alăturate reprezintă litere sau cifre care nu pot fi descifrate decât printr-un cititor de coduri de bare. Numerele unice de identificare au pornit de la ideea de a eficientiza operaţiunile de inventariere, gestionare şi comerţ. Fiecare cifră de la 0 la 9 este reprezentată printr-o combinaţie de linii albe sau negre. Lungimea unui cod de bare variază în funcţie de numărul de informaţii pe care alegi să-l inscripţionezi pe produs.
Deşi au apărut din dorinţa de a optimiza activităţile comerciale, funcţionalitatea comunicării informaţiilor criptate a dus la instalarea de cititoare de coduri de bare în diverse domenii de activitate. Un spital sau un laborator de analize îşi poate identifica pacienţii alocându-le coduri de bare prin accesarea cărora pot avea acces la istoricul medical, investigaţiile efectuate şi medicaţia prescrisă. Emiterea de bilete sau invitaţii cu cod de bare duce la eficientizarea muncii organizatorilor de evenimente sportive sau culturale pe stadioane, în teatre, săli de cinema sau alte locaţii. Transportul de călători este mult mai bine gestionat atunci când tichetele de călătorie includ un cod de bare cu informaţii despre pasager, preţ şi destinaţie.
Tipuri de coduri de bare
Există coduri de bare unidimensionale (1D) şi bidimensionale (2D). Cele 2D se numesc tot coduri de bare, deşi întrebuinţează alte forme geometrice. Dintre acestea, cele mai cunoscute sunt codurile QR (quick response), inventate în anii 1990 în Japonia din dorinţa de a avea un decodor rapid şi făcute celebre de aplicaţiile smartphone. Cu aplicaţia potrivită, telefonul tău poate deveni cititor cod de bare android. Pentru informaţii mai scurte se întrebuinţează coduri Micro QR. Sub barele codurilor 1D există un număr de caractere numerice sau alfabetice în clar, folosite ca soluţie de rezervă atunci când un cititor cod de bare nu identifică produsul. Poate ţi s-a întâmplat ca atunci când ai ajuns la casa de marcat în hypermarket operatorul să nu reuşească să scaneze produsul din cauza deteriorării codului de bare. În acest caz, identificarea produsului se poate face prin introducerea numerelor de sub bare în calculator. Codurile de bare 1D sunt limitate la maxim 85 de caractere cu informaţii de tip text. Codurile 2D pot depăşi 7000 de caractere şi pot transmite chiar şi imagini cu produsul.
Cum decriptezi codurile de bare
Pentru a utiliza tehnologia codurilor de bare în activitatea ta comercială ai nevoie de un cititor de coduri de bare care să descifreze informaţiile şi un computer în care să centralizezi informaţiile şi să păstrezi o gestiune clară a produselor. Deşi codurile de bare nu sunt destinate consumatorilor, cunoaşterea structurii unui cod de bare te poate ajuta să identifici anumite informaţii cu privire la produs. Spre exemplu, majoritatea produselor cu coduri de bare 1D au înscrise în clar 13 cifre, dintre care primele trei caractere indică ţara de unde provine produsul (care poate fi diferită de locul unde a fost fabricat), următoarele patru sunt destinate identificării producătorului, următoarele cinci conţin informaţii despre produs, iar ultima este cifra de control.
Utilizarea corectă a informaţiilor generate de un cititor de coduri de bare poate duce la un reviriment al afacerii tale. În activităţile comerciale, sistemul îţi oferă informaţii la zi cu privire la cele mai căutate produse, care nu trebuie să lipsească din stoc şi pot fi plasate într-un loc mai vizibil pe raft sau pe site. Schimbările de preţuri ale unor produse deja înregistrate pot fi făcute mult mai uşor, economisind timp şi resurse umane.
Maria Ghiorghiu face o profeție CUTREMURĂTOARE: „România va fi lovită de O BOALĂ neiertătoare!”... Weekend de 3 zile! Angajații au primit vestea momentului...