- Emoția unui nou început. Premiera "Iubire cu parfum de lavandă", un serial original, din 31 Octombrie | Joi și Vineri, pe Antena 1 și AntenaPLAY
- UEFA Nations League: Lituania vs România! Tricolorii joacă marți, 15 octombrie, de la 21:45 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY!
Prin 1964, în plin Război Rece, URSS-ul plănuiește construirea unui aparat de zbor cum nu se mai văzuse până atunci. Designerul Rostislav Evghenievici Alexeev este desemnat să se ocupe de proiect și dă naștere ”Ekranoplanului”, un amfibiu de dimensiuni uriașe, ce putea zbura la înălțimi de 5-10 metri pe seama forței de ridicare, asigurată de fluxul de aer produse de presiunea de sub navă. Proiectul a fost abandonat în 1987, după un accident cu victime omenești
În 1964, sovieticii vor să dea naștere unui aparat cum nu s-a mai văzut până atunci. Ceva care să poată zbura, ceva care să poata plana pe apă, ceva care să care oameni și utilaje grele. Se ajunge la Rostislav Evghenievici Alexeev, un designer specializat pe navele rapide, șalupe-gigant ce ajungeau la 100 km/h cu 150 de oameni la bord. Așa apare ”Ekranoplanul”, o mașină incredibilă, un amfibiu ce se ridica deasupra apei la 5-10 metri, gândită a deplasa, rapid, oameni și aparate. În 1965, aerponava e gata. Se fac probe în Marea Caspică. Rezultatele scontate nu apar. În 1980, o eroare de pilotaj face ca ”Ekranoplanul” să se scufunde și niciodată să nu mai fie recuperat.
Însă rușii nici nu vor să accepte că mințile comuniste au putut greși. Designerul decedează în 1980, însă, pe baza schițelor sale, cei din URSS dau drumul la o nouă construcție. De această dată se vrea ceva fără eroare.
Locul ales este Marea Neagră. ”Ekranoplanul” de clasă ”Lun” apare în 1987, la doi pași de România. Poate duce 15 oameni, cântărește, gol, 286 de tone, dar se poate înălța și cu aproape 400 t., dispune de proiectile ghidate de tip ”Moskit”, are mitraliere. Poate atinge 550 km/h. Este botezat ”MD-160”. Se fac probe de zbor în Marea Neagră, însă, la fel ca și ”Ekranoplanul” din 1980, are parte de ghinion. Piloții îl lovesc, poate fi adus la mal, chiar și așa, avariat. Este unicul model construit, ministerul de resort nu mai vrea să aloce bani pentru acest proiect. ”MD-160” este remorcat până la baza din Kaspisk, Daghestan, unde se află și astăzi, destul de bine conservat. Se ia decizia de a fi ”clonat”, iar ”fratele” său să devină un spital mobil. Se dă drumul la lucru, însă evenimentele din 1989 -1991 ”ucid” orice încercare de finalizare.
Astăzi, ”MD-160”, ce s-ar fi vrut unul dintre simbolurile URSS, odihnește într-o republică autonomă, printre avari, nogai, ceceni ori lezghini.
Noi îi tăiem, alții îi apără! Un copac ocrotit de lege a fost salvat, cu ajutorul unei macarale... Vițel născut cu un singur ochi, considerat un „semn divin”. Ferma proprietarului a devenit loc de pelerinaj: „Credem că ...