Căutare Live

Academia Romana desfiinteaza Legea Educatiei

Segregarea pe criteriu etnic care ar putea duce la amplificarea tensiunilor interetnice si enclavizare in judetele Harghita si Covasna. Acestea vor fi efectele aplicarii Legii educatiei in varianta asumata de guvern, arata raportul elaborat de Centrul European de Studii in Probleme Etnice al Academiei Romane la cererea Senatului.



"Perceptia populatiei investigate, indiferent de etnie, este ca actualele prevederi ale Proiectului Legii Educatiei Nationale referitoare la minoritati au caracter politic, intrucat vin alegerile si unele partide vor sa iasa in fata cu ceva",

Documentul, realizat in urma propunerii presedintelui Comisiei pentru egalitate de sanse din Senat, Olguta Vasilescu, a fost primit ieri de catre Biroul Permanent al Senatului si urmeaza sa fie prezentat plenului atunci cand va dezbate Legea educatiei adoptata de Comisia de invatamant.

Concluziile raportului, intrat in posesia Jurnalului National, sunt devastatoare pentru puterea PDL- UDMR care a impus in Legea educatiei prevederile privind invatamantul integral in limba minoritatilor.

Cercetatorii Academiei Romane subliniaza ca separarea educatiei in scoala pe criteriu etnic este principala sursa de tensiune intercomunitara, iar textul Legii educatiei, asa cum a fost aceasta asumata de guvern, va duce la amplificarea acestei situatii.

"Ca si Lege a Educatiei, aceasta ar trebui sa contribuie la diminuarea fenomenului nationalist in raport cu valorile europene. Insa, problema principala a Proiectului este ca educatia devine factor de clivaj si nu de integrare, ceea ce este in contradictie cu menirea sa. (..) Procesul de separare se face prin socializarea elevilor aproape integral in limbi diferite, dupa manuale cu informatii diferite, beneficiind de finantare pe criterii diferite si in medii separate.

Astfel, se va incuraja procesul de slabire a relationarii sociale si fragmentarea interactiunilor interculturale dintre elevi. Cu alte cuvinte, prevederile Proiectului de lege vin sa asigure cadrul propice unei politici aflate deja in curs privind definitivarea segregarii pe criterii etnice a mediului educational din Romania cu efecte asupra intregii societati.

Probabil ca, in viitor, pentru a evita escaladarea tensiunilor interetnice, populatia minoritara dominata (de etnie romana) va alege sa paraseasca o regiune in care nu isi gaseste expresie, ceea ce va echivaleaza cu un proces indirect de purificare etnica",
se arata in textul raportului.

Cercetatorii Academiei Romane spun ca restrangerea exercitarii dreptului de a scrie si a vorbi in limba romana in scoala doar la materia limba si literatura romana va consacra statutul limbii romane ca element marginal in educatia minoritatilor nationale, si ii va conferi caracter de limba straina.

Citeste tot articolul pe jurnalul.ro!

Foto: Intactimages

Scaunul lui Geoana vs Legea educatiei... Basescu, despre cazul Fatuloiu: Nu e o imagine frumoasa pentru MAI...
Ultimele știri