Antena Căutare

Ambasadorul SUA critica moratoriul Guvernului Ponta privind gazele de sist

Ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, Mark Gitenstein, a declarat ca va discuta cu ministrul Economiei, Daniel Chitoiu, despre moratoriul referitor la exploatarea gazelor de sist, pentru a afla motivatia acestuia si cum va proceda Executivul in continuare. Daca moratoriul se va prelungi, contractul cu Chevron nu va putea fi pus in aplicare iar Romania trebuie "sa decida daca va plati de cinci ori mai mult decat americanii pentru gaze", a subliniat oficialul american.

Mark Gitenstein a explicat ca planurile actuale vizeaza, in primul rand, sa se afle daca exista rezerve de gaze de sist in Romania, iar romanii merita sa cunoasca raspunsul la aceasta intrebare.

"In prezent, strategia privind explorarile de gaze de sist este sa se afle daca exista gaze de sist in Romania. Nici macar nu cunoastem raspunsul la aceasta intrebare. Planurile actuale presupun nu exploatarea de gaze de sist, ci forarea pentru a descoperi daca resursele exista, ceea ce nu presupune riscuri pentru mediu. Daca as fi un roman obisnuit, as vrea sa aflu raspunsul la aceasta intrebare, pentru ca in SUA platim o cincime din cat platesc romanii pentru gaze naturale. Este un lucru valabil pentru toti cetatenii americani, pentru ca am descoperit gaze de sist. Stiu ca exista ingrijorare privind impactul asupra mediului, asa cum exista si in SUA. In Statele Unite exista 11.000 de puturi in cazul carora exploatarea se realizeaza prin fractionare hidraulica, asadar este o tehnica foarte folosita (...) In cazul a 90% dintre puturile din Romania se foloseste deja fractionarea hidraulica, asadar interzicerea utilizarii ei ar presupune inchiderea a 90% dintre puturile existente. Nu cred ca este o abordare foarte buna", a declarat Gitenstein.

In ceea ce priveste moratoriul Cabinetului Ponta, ambasadorul a estimat ca, daca se va prelungi, contractul cu Chevron nu va putea fi pus in aplicare.

"Chevron are autorizatie de explorare. Guvernul Romaniei si romanii vor trebui sa decida daca vor sa plateasca de cinci ori mai mult decat americanii pentru gaze. E posibil sa nu existe gaze de sist in Romania, caz in care pretul gazelor va ramane neschimbat. Dar daca exista un mod de a exploata gazele de sist fara a afecta mediul inconjurator, cred ca romanii ar vrea sa faca acest lucru", a spus Gitenstein.

Guvernul Ponta isi propune, in programul de guvernare, sa instituie un moratoriu in ceea ce priveste exploatarea gazelor de sist pana la finalizarea studiilor ce se afla in derulare la nivel european privind impactul asupra mediului. Prevederea se afla in cadrul capitolului privind protectia mediului inconjurator.

Traian Basescu a numit vineri un nou consilier de stat... Victor Ponta flutura "cartonasul rosu" prefectilor...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate