Cosmarul cu nume de cod 608A, cum este cunoscut oficial, ar fi fost chipurile reabilitat. Adica, in octombrie 2009, Consiliul Judetean Caras-Severin a acordat lucrarea unei castigatoare traditionale de licitatii, faimoasa firma Tehnocer din Nadrag care si-a infrant cei zece rivali. Si a pus astfel mana pe aproape 4.000.000 de euro. Cum a pus mana pe bani, asa i-a si mancat, pentru ca lucrarile platite deja aproape integral... nu s-au facut.
"Au trecut doar asta vara, cu un tractor cu lama, sa mai niveleze piscurile si dealurile care crescusera pe sosea", isi aminteste un angajat de la telescaun. In vreme ce barmanul care ne-a preparat ceaiul isi aminteste de turistii de altadata care forfoteau. Si spune cu oftica despre drumul reabilitat ca e de fapt "o hotie".
Nici nu stie cata dreptate are, ori tocmai ca poate stie prea bine. Pentru ca, in octombrie 2009, comisia de evaluare a proiectelor, numita din dispozitia directorului executiv al Directiei de Administrare a Domeniului Public si Privat din CJ, Ianas Roseti, i-a acordat lucrarea firmei Tehnocer. Din comisie faceau parte vicele Consiliului, Ionesie Gheorghioni, cinci subordonati ai lui Roseti (printre care si amanta dumisale, madam Ginuta), plus reprezentantul Ministerului Dezvoltarii Regionale.
Tehnocer este firma lui Danut Maran, care rade tot ce prinde ca lucrari publice in judetele Timis si Caras, ca urmare a relatiei cu totul speciale pe care o are cu cei doi baroni zonali si frati intru partid, Ostaficiuc si Frunzaverde. Administratorul firmei este Gheorghe Stoian, a carui fiica e nasita de Frunzaverde. Licitatia a fost o bataie de joc: intre conditiile cerute era si cea ca participantii sa aiba cifra de afaceri pe ultimii trei ani de cate minimum 49 milioane de lei. Teoretic, Tehnocer nici nu avea ce sa caute la licitatie, deoarece datele de la Ministerul Finantelor pe fiecare an in parte arata ca avea cifra de afaceri mult mai mica. Conform contractului, Tehnocer s-a angajat sa reabiliteze drumul intr-o perioada de trei luni.
De atunci si pana acum au trecut de cinci ori cate trei luni. Cele 4.000.000 de euro au intrat in buzunarul lui Maran si posibil al protectorilor lui politici, nicidecum in drumul 608 A. Cu doua zile inainte de licitatia aceasta, aceeasi firma a mai infulecat o licitatie de 3,4 milioane euro pentru reabilitarea a 13 km pe drumul Slatina Timis-Valiug.
In urma unui scandal monstru, soldat cu procese, Tehnocer a pierdut contractul in favoarea altei firme. In ultimii doi ani, Tehnocer a pus mana pe contracte in municipiile Resita si Lugoj, precum si in comunele timisene Margina, Gavojdia, Firdea, Traian Vuia, Nadrag si Manastur.
Desigur, bunastarea materiala a celor care conduc judetul se vede de la o posta. Roseti este directorul Domeniului Public al judetului si il gestioneaza de parca ar fi domeniul propriu. Are un numar important de imobile in Caransebes, iar beizadelele sale se plimba in masini de sute de mii de euro, inmatriculate pe firma unuia din Teregova, "Auto Ian&Ian". Dar baietii sunt nerabdatori: o multime de bani europeni, care stau sa vina pe Masura 3.2.2., abia asteapta sa fie ciuguliti, asta pentru ca daca Bruxelles-ul constata o frauda si ii imputa Romaniei, statul ii da inapoi, nu cei care i-au mancat.
Apoi, mai sunt o multime de sisteme de canalizare de realizat, precum cel din comuna Bautar, ravnit de Obrejan, mai sunt inca niste milioane de euro de cheltuit pe niscai drumuri judetene si in birourile de la CJ Caras deja se discuta cum vor fi vamuiti antreprenorii. Pentru anii 2009 si 2010, stim ca 10% din valoarea lucrarilor incredintate era comisionul decidentilor. Anul acesta umbla vorba ca a crescut taxa: copiii cresc si vor masini noi, parintii lor au salariile diminuate, ca-i bugetul sarac, iar Frunzaverde cica bea din ce in ce mai vartos.
Citeste tot articolul in Jurnalul