Live acumNeatza cu Razvan si Dani
Prime Time 20:30X Factor

Materii noi pentru elevi: De anul viitor, în școli s-ar putea studia Astronomie sau Repararea calculatoarelor

Ministerul Educatiei Nationale (MEN) și Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) lanseazã o primã etapã a procesului de consultare publicã cu privire la planurile-cadru pentru învãtãmântul liceal, filiera teoreticã. Existã

Ministerul Educatiei Nationale (MEN) și Institutul de Științe ale Educatiei (ISE) lanseazã o primã etapã a procesului de consultare publicã cu privire la planurile-cadru pentru învãtãmântul liceal, filiera teoreticã.

Existã trei variante de planuri în care au fost fãcute si mai multe recomandãri cu privire la introducerea unor discipline optionale noi: jurnalism, desing interior sau arheologie, acestea sunt trei astfel de discipline. Cei interesati îsi pot da cu pãrerea pe adresa de e-mail [email protected], pânã la data de 26 ianuarie 2018, inclusiv. O altã formulã de colectare a feedback-ului va fi publicarea unui chestionar online, instrument disponibil în perioada imediat urmãtoare.

“Toate cele trei variante supuse consultãrii au fost construite pornind de la competentele ce urmeazã a fi dobândite de elevi la finalul claselor a X-a si a XII-a, asa cum sunt definite de profilul absolventului. Variantele de proiect urmãresc eliminarea unor incoerente/dezechilibre existente în actualele planuri-cadru si dezvoltarea unor oferte educationale care sã corespundã asteptãrilor elevilor ce au optat pentru un anumit profil/specializare. Principiul de bazã a fost acela de a asigura un trunchi comun (TC) pânã în clasa a X-a, care sã permitã tuturor elevilor ce vor finaliza învãtãmântul obligatoriu detinerea la nivel functional a celor opt competente-cheie. Fiecare variantã are o raportare specificã la rolul curriculumului diferentiat (CD) si al curriculumului la decizia scolii (CDS), situatie reflectatã si de ponderile orare diferite alocate acestora”, au anuntat reprezentantii Ministerului printr-un comunicat de presã. Prima variantã propusã este cea mai apropiatã de actualele planuri-cadru de învãtãmânt aflate în vigoare, dar echilibreazã alocãrile la nivel de arii/discipline, conform sursei mentionate. Cea de-a doua variantã propune modificãri mai ample fatã de actualele planuri-cadru de învãtãmânt aflate în vigoare, prin alocarea unui numãr de ore diferit pe arii/discipline. Ultima variantã reprezintã varianta care acordã o mai mare putere de decizie scolilor în definirea parcursului educational al elevilor, fiind indicat un numãr minim-maxim de ore în cazul disciplinelor din CD/CDS.

Discipline optionale

Initiatorii propunerilor recomandã si o serie de optionale pentru specializarea Matematicã-informaticã si Stiintele naturii: Animatie, Productie de Film, Astronomie, Inteligentã ecologicã, Descoperiri stiintifice, Istoria ideilor si descoperirilor, Repararea calculatoarelor, Managementul afacerilor, Productie audio, Chimie si alimentatie, Inventicã, Geologie, Spatiu si timp, Artã si tehnologie, Design si tehnologie, Fotografie digital, Multimedia sau Sah etc. În cazul disciplinelor optionale pentru specializarea Filologie si Stiinte sociale se propun: Educatie media, Teoria cunoasterii, Design interior, Scriere fictionalã/creativã, Dramã/teatru /teatru educational, Discurs public/Public speaking, Jurnalism, Elemente de etnografie si folclor, Institutii europene, Istoria ideilor religioase, Antopologie socialã si culturalã, Eticã aplicatã, Dimensiunea de gen de-a lungul istoriei, Dezvoltarea umanã, Tehnici de învãtare, Statisticã aplicatã în stiintele sociale, Corpul uman în artã si culturã, Arheologie etc.

Recomandari