Aşa cum era de aşteptat, prima autostradă din România o datorăm tot lui Ceauşescu! Într-o perioadă de prosperitate economică, dictatorul avea să decidă construcţia unui drum scurt care să lege două oraşe importante
Zis şi făcut! Pe 4 februarie 1967 începe construcţia primilor 96 de kilometri de autostrada din România. Dacă e să facem o paralelă, SUA aveau deja 66.000 de kilometri.
Ceauşescu trasa şi el un plan de construcţii de autostrăzi pe următorii 20 de ani, care însuma 3.200 de kilometri. Se avea în vedere o Românie străbătută în toate direcţiile de “panglici de asfalt” cu nume frumoase (Ardeal, Mureş, Făgăraş, Moldova etc.), dar, din păcate, nimic nu a văzut lumina zilei.
Costurile mari l-au făcut pe Ceauşescu să renunţe!
Pentru realizarea şoselei s-au folosit 445.000 de tone de asfalt, iar lucrările au durat şase ani. A trecut de-atunci aproape o jumătate de secol, iar numărul de kilometri de şosea rapidă a ajuns cu greu la 648. Mare parte au fost construiţi, ce-i drept, după 1990.
Ceauşescu şi-a dat seama că n-avea rost să cheltuiască o grămadă de bani pe autostrăzi pe care să nu circule mai nimeni, aşa că s-a orientat ulterior spre transportul naval şi feroviar. Sfârşitul anul 1989 ne-a prins cu doar 130 de km de autostrada: Bucuresti-Piteşti şi tronsonul Feteşti-Cernavodă, după care, în capitalism, s-au mai construit încă vreo 400 de km, adică o medie de cca 16,5 km pe an.
Acum, bătrâna doamnă a infrastructurii româneşti poate fi cu greu considerată o autostradă. Gardul de sârmă care ar trebui să împiedice animalele să ajungă pe carosabil este distrus în proporţie de 95%, iar parapeţii de metal care separă sensurile de mers sunt şi ei avariaţi.
1924 - PRIMA AUTOSTRADĂ DIN LUME
Autostrada dei Laghi (Autostrada Lacurilor) din Italia este considerată cea mai veche autostradă din lume, fiind inaugurată pe 21 septembrie 1924. Aceasta avea o singură bandă de circulație și în 1926 această șosea se mândrea cu un număr de 421.000 de autovehicule, cu o medie zilnică de 1.115 de automobile. Ea lega Milano de lacul Como din nordul Italiei.
Astăzi, autostrada, cunoscută şi sub numele A9, face legătura între autostrada A8 din Peninsulă şi graniţa cu Elveţia.