Antena Căutare

Drumul spre progres: Descoperirea noului peisaj de investiții în Europa de Sud-Est

Investitorii serioși analizează două aspecte când se uită la o țară: potențialul și istoricul de lucru (track record). Din punct de vedere al dimensiunii pieței, România pare să fie avantajată, dar raportat la convergența la piețele dezvoltate suntem în continuare într-o poziție defavorabilă.

Investitorii serioși analizează două aspecte când se uită la o țară: potențialul și istoricul de lucru (track record). Din punct de vedere al dimensiunii pieței, România pare să fie avantajată, dar raportat la convergența la piețele dezvoltate suntem în continuare într-o poziție defavorabilă.

Potrivit președinetului CIS, Mihai Bogza, nivelul de recuperare a decalajului a scăzut în ultimii ani, ajungând în acest moment la 0.3%. „Acest lucru ne îngrijorează pentru că la ritmul actual ne-ar trebui vreo 300 de ani pentru a prinde din urmă țările dezvoltate”, a specificat Mihai Bogza.

Articolul continuă după reclamă

Țările din regiune au nevoie de ritmuri de creștere susținute pentru a le face atrăgătoare pentru investiții, iar acest lucru poate fi obținut doar prin reformele structurale „În momentul de față, Europa de Sud-Est nu are acei tigri economici pe care îi regăsim în Asia și nici nu se întrevede emergența vreunuia în această regiune”, a precizat președintele CIS.

Potrivit lui Mihai Bogza, principalele fluxuri investiționale se îndreaptă către alte zone din lume, iar pentru ca România să facă parte din acestea trebuie să vină cu un track record care nu se poate face fără aceste reforme structurale

Raymond Breden, Executive Chairman, British Romanian Chamber of Commerce

„Nu voi începe cu problemele regiunii despre care discutăm astăzi. Vreau să vorbesc despre soluții. Drept urmare, vă spun că ne-am dat seama că este imperios necesar ca țările din spațiul european să-și promoveze atributele, indiferent de ce-și dorect să <<vândă>>”, a declarat Raymond Breden.

Este adevărat că România nu beneficiază de o astfel de promovare, dar experiența a demonstrat că nu este necesară o expunere a plusurilor individuale, ci a oportunităților existente în toate țările regiunii Europei de Sud-Est.

„Procesul educațional trebuie ridicat, iar regiunea trebuie pusă pe hartă. Există multe oportunități în aceste țări, mult mai multe decât în alte regiuni, iar principala atracție este că de aici până în Vestul Europei faci un pic peste trei ore. Nici China, nici India nu intră în competiție la capitolul acesta”, subliniază Raymond Breden.

Revenind la România, sunt multe sectoare ce merită promovate: industrie, FMCG, IT, infrastructură, însă nimeni nu știe de ele. Soluția este să fie arătate lumii întregi aceste oportunități. România nu-și mai permite să fie descoperită. Trebuie pusă pe hartă!

Radu Merica, Președinte, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană

„Investițiile sunt mereu legate de încredere. Ca să vă dau un exemplu despre situația din Sud-Estul Europei, eu nu mi-aș cumpăra o casă în Albania, nu pentru că nu e o țară frumoasă, ci pentru că nu există încredere în economia locală. Același raport este și din partea unui investitor albanez față de România”, a menționat Radu Merica, în intervenția sa la Summit-ul The Economist.

Președintele Camerei de Comerț Româno-Germane a invocat „balcanizarea” din zona Europei de Sud-Est, care înseamnă conform dicționarului a divide o națiune sau o regiune în grupuri ostile care nu au încredere unele în celelalte.

Investițiile străine au crescut treptat în această regiune în ultimii ani. Ungaria, cu 3 miliarde de euro investiți, urmată de România cu 2.7 miliarde de euro investiți în ultimii ani, sunt cele mai importante destinații pentru capitalul străin.

„În pofida imaginii negative pe care o avem, nu am auzit vreun german care să se plângă că a decis să investească în România. Avem o imagine proastă, dar producem rezultate pozitive”, a precizat Radu Merica.

Președintele AHK a concluzionat spunând că investitorii străini pot promova România în diferitele medii externe. „În încheiere voi parafraza primarul Berlinului care a spus într-un moment în care orașul era în faliment: Suntem săraci, dar suntem sexy! Același lucru putem spune și despre regiunea noastră”.

Valeriu Nistor, President, American Chamber of Commerce in Romania, Country Director, IBM Romania

De ce vin investitorii străini în România? Există criterii individuale, în funcție de companie, dar există și puncte comune, precum siguranța investiției, sustenabilitate economică și predictibilitatea reformelor politice. România este pe locul 59 în clasamentul statelor dezvoltate economic, însă problema este că dintre țările din regiune nu se numără în top 20.

„Sistemul nostru economic are puterea de a se adapta la nevoile companiilor străine, iar acest lucru a fost demonstrat. Însă aici este nevoie de aportul nostru. Noi trebuie să ne schimbăm, să cerem reforme. Nu putem avea pretenția să se implementeze lucruri, dacă nu suntem noi cei care le susțin și le pun pe masa factorilor de decizie. Sistemul educațional din România trebuie schimbat radical, pentru că ridică mari probleme în calea dezvoltării economice”, declară Valeriu Nistor.

Regiunea Europei de Sud-Est are, după cum s-a spus în repetate rânduri, parte de nenumarate probleme, dar viitorul acesteia este asigurat de capacitatea de colaborare între statele care fac parte din această zonă.

„Camera de comerț româno-americană are 370 de companii membre, ale căror investiții totale în România trec de 20 de miliarde euro. Un lucru foarte îmbucurător este că jumătate dintre ele sunt companii românești. Deci este evident că se poate”, afirmă Valeriu Nistor.

România trebuie mai întâi de toate să se gândească la și să profite de poziția ei strategică. Climatele social, politic și economic au o mare influență asupra gradului de atractibilitate a investitorilor străini.

„Stabilitate, transparență, adaptabilitate. Acestea sunt marile puncte forte ale României. Ce fel de model economic își dorește România? Nu trebuie să ne gândim la viitori investitori. Trebuie să avem grijă de cei care sunt deja aici”, conchide Nistor.

Ludwik Sobolewski, Chief Executive Officer, Bucharest Stock Exchange

„Promovarea României trebuie luată serios în considerare. Iar când vorbim despre Romania, facem referire la întreaga regiune. Proiecțiile de viitor întocmite pentru această țară trebuie aplicate pentru toate statele din regiunea de Sud-Est”, explică Ludwik Sobolewski.

Ideea este că România trebuie să arate că se mișcă în direcția cea bună, că are o creștere durabilă și că implementează proiecte sustenabile. Și aici se atinge un punct-cheie: pentru a fi comparabilă cu țările din Vestul Europei, România mai are de lucrat la capitolul strategii cu rezultate palpabile.

„Există trei priorități, din punctul meu de vedere. Dar cea mai importantă este ajutarea IMM-urilor să beneficieze de capital. Întreprinterile mici și mijlocii sunt cele care generează cel mai mult capital și cele mai multe locuri de muncă, iar sprijinirea lor este esențială. Și aici ajungem la problema fondurilor. Cum putem ajuta IMM-urile?”, lansează întrebarea cheie Ludwik Sobolewski.

Din păcate însă, nu există multe țări în regiune care să fi reușit să răspundă la această întrebare, iar îndemnul este ca românii să nu mai gândească din postura de consumatori, ci din cea ca posibili investitori.

Dietmar Dumlich, Division Head, Financing Operations in Bulgaria, Romania and Cyprus, European Investment Bank

„Nicicând nu a fost mai avantajos pentru a investi în infrastructură ca astăzi”, a fost deschiderea oficialului din partea Băncii Europene de Investiții, Dietmar Dumlich.

Conform estimărilor specialiștilor BEI, 1 euro investit în infrastructură va genera 3 euro în economie, prin crearea de locuri de muncă și noi oportunități de business.

„Trebuie să folosim acești bani pentru a adăuga valoare, nu doar pentru a avea disponibilitate. În România am finanțat 10 miliarde de euro pentru investiții și vrem să rămânem un pol important în finanțare. Principala misiune a BEI este de a susține proiecte importante și valoroase pe termen lung”, a mai adăugat Dietmar Dumlich.

Oficialul BEI a mai declarat că organizația din care face parte colaborează cu Comisia Europeană pentru a găsi soluții de atenuare a riscurilor prezentate de investițțiile private și publice în infrastructură. Obiectivul este atragerea investitorilor străini pentru proiectele de infrastructură publică, iar pentru aceasta BEI este pregătită să garanteze pentru investițiile finanțate

O NOUĂ ERĂ PENTRU DEZVOLTAREA SISTEMULUI FEROVIAR ÎN EUROPA DE SUD-EST

Ioan Rus, Ministrul Transporturilor, România

„Vreau în primul rând să subliniez că dezvoltarea infrastructurii este egală cu dezvoltare economiei. România are la această oră ceea ce nu a mai avut până acum: un masterplan pe sectorul transportului. Acest lucru înseamnă identificarea problemelor, a soluțiilor și dezvoltarea strategiilor. Vorbim despre nevoia României de a construi 700-800 de km de autostradă, peste 2.000 de km de drumuri expres, 3.000 de km de drumuri naționale și câteva sute de km de drumuri care ocolesc marile orașe”, afirmă Ioan Rus.

Sunt zone ale țării în care construcția unei infrastructuri solide este prioritară pentru dezvoltarea economică și alte zone în care construcția de șosele este vitală, pentru că este aproape inexistentă. De aceea, este mai clar ca niciodată că România trebuie să treacă la acțiune.

„În România sunt mai multe Românii, în care contează modul în care se acționează la nivel local. Trebuie să se înțeleagă faptul că nu există viață doar pe culoarele Pan-europene, ci și la Vaslui sau Rădăuți, care nu sunt situate pe aceste culoare”, subliniază Rus.

Ultimele calcule arată că România are nevoie de peste 30 de miliarde de euro pentru a-și dezvolta infrastructura, are nevoie de parteneriate public-private și concesiuni de succes. Există mari diferențe între vestul și estul țării, care este cam din toate punctele de vedere cu peste 40% mai dezvoltat.

„Nu are sens să revenim la subiectul transportului feroviar, care are mari lacune. Important de punctat este că interconectivitatea înseamnă dezvoltare economică, iar tipul de management asigurat până acum a fost cel care a adus România sub nivelul pe care ni-l dorim și sub nivelul unor țări dezvoltate”, concluzionează Ioan Rus.

Stefanos Agiassoglou, President & Managing Director, Hellenic Company for Rolling Stock Maintenance (EESSTY)

Criza economică ce a lovit regiunea de Sud-Est a creat multe probleme, dar în același timp și oportunități, potrivit directorului companiei grecești EESSTY, Stefanos Agiassoglou.

„Acum avem un port sud-mediteranean la Pireu, care a crescut foarte mult în ultimul an și a devenit un important nod regional, pentru că poate aduce marfa din Orient spre Europa Centrală. Capacitatea actuală este la 2-3 mil TEU, iar în câțiva ani va crește la 6 mil. TEU”, apreciază oficialul grec.

Grecia a reformat serios sistemul său de căi ferate creând mai multe companii care gestionează activitățile specifice pentru domeniul feroviar, precum transport,dezvoltarea infrastructurii și mentenanța parcului de material rulant. „Am privatizat deja câteva companii și acest nou set-up are ca target exploatarea din portul Pireu pe o rută care duce spre Europa Centrală a tuturor mărfurilor care vin din zona Orientului Îndepărtat”, a precizat domnul Agiassoglou.

Ruta menționată străbate majoritatea țărilor balcanice și reprezintă o oportunitate importantă pentru toate statele implicate.

Autoritățile grecești au reușit să impună un proiect de remodelare a hărții europene de transport feroviar, profitând de faptul că au deținut președinția Uniunii Europene timp de 6 luni. La momentul actual există un plan de investiții de 1 miliard de euro, structurat pe următorii 7 ani, care este axat în special pe dezvoltarea transportului feroviar în regiunea de Sud-Est a Europei.

NOI OPORTUNITĂȚI PE PIAȚA EUROPEI DE SUD-ESTE PENTRU INDUSTRIILE DE IT ȘI TELECOM

Nikolay Pryanishnikov, Vice President, Business Development, Microsoft Central and Eastern Europe

Trendurile în industria IT s-au mutat de la activarea business-urilor la dezvoltarea lor, potrivit vicepreședintelui Microsoft, Nikolay Pryanishnikov.

Printre tendințele identificate la momentul actual se numără mobilitatea și productivitatea, rețelele sociale, date de monitorizare și contorizare, platformele cloud și securitatea cibernetică.

Conform reprezentantului Microsoft, viitorul nu foarte îndepărtat înseamnă o integrare după schema „IT Cloud+Machine learning+ IoT (internet of things)”.

Referitor la industria IT în Sud-Estul Europei, domnul Pryanishnikov a precizat că în regiune există foarte mult potențial de creștere, în special datorită forței de muncă specializate. Cu o populație de aprox. 50 mil. de oameni, dintre care 2 milioane de studenți, potențialul este foarte mare pentru dezvoltarea specialiștilor IT. În momentul de față, activează deja 215.000 de profesioniști în domeniu, care lucrează pentru 49.000 de companii specializate.

„Cred cu tărie că Europa de Sud-Est poate deveni un fel de Syllicon Valley al Europei.Trebuie să facem acest lucru rapid pentru că dacă nu o facem noi, vor fi alții care ne vor lua fața pentru această industrie este una cu adevărat globală”, a concluzionat reprezentantul Microsoft.

Nikolai Beckers, Chief Executive Officer, Telekom Romania Operations

„Faptul că Telekom a venit în România și a luat sub umbrela sa atât Romtelecom, cât și Cosmote, este o dovadă a faptului că această țară oferă multe oportunități pentru investitori. Evident, mai există multe provocări, iar cei de aici mai au de lucrat în anumite zone. Se pot crea peste 1 milion de locuri de muncă pe segmentul IT&C, deci există potențial”, declară Nikolai Beckers.

Un lucru care trebuie remediat pe sectorul IT&C o reprezintă discrepanțele de infrastructură digitală, care mai necesită investiții de peste 2 miliarde de euro. Există diferențe mult prea mari între regiunile care beneficiază de internet de mare viteză și cele care nu au nici măcar cabluri de internet.


Platinum sponsors: VISA, EximBank România
În colaborare cu: Transelectrica, TRANSGAZ

Gold sponsors: Microsoft, Rompetrol, GRUP SERVICII PETROLIERE
Silver sponsors: EESSTY, IGI Poseidon, Mercedes-Benz

Bronze sponsors: Bucharest Stock Exchange, Public Gas Corporation (DEPA S.A.), OMV Petrom, EDISON

Sponsors: On Telecoms
Airline carrier: Aegean
Contributor: Enel Green Power

Logistics supplier: DHL Express

IT sponsor: Sieben

Media partners

Communication sponsors: Antena1, Antena3, Jurnalul Național, Agerpres, Naftemporiki Newspaper, European Times, Capital, Transporter
Internet communication sponsors: naftemporiki.gr, energynomics.ro

PR Agency: Zaga Brand, CREATIVE SOLUTIONS

Supporting organisations: AmCham Romania, British Romanian Chamber of Commerce, AHK Romania, Foreign Investors Council

“Jacky în regatul femeilor” este marele câștigător la Comedy Cluj...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 22 noiembrie 2024. Mihai Găinușă și Oana Paraschiv luptă pentru visul lui Tudor de a ajunge un mare pianist
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 22 noiembrie 2024. Mihai Găinușă și Oana Paraschiv luptă pentru visul lui Tudor de a ajunge un mare pianist Vineri, 22.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x