Atenționare - Continuă valul de campanii de tip scam. Atacatorii se folosesc acum de imaginea Ikea și Kaufland
Tentativele de scam care vizează utilizatorii români continuă să se folosească de imaginea unor retaileri sau magazine online cu popularitate în România. Înșelătoria vizează acum clienții Kaufland sau Ikea, asta după ce în urmă cu câteva zile alte două companii au fost victime ale acestei tip de înșelătorii.
Autor: Redacție a1.ro Publicat: Miercuri, 11 Martie 2020, 12:18 | Actualizat: Miercuri, 11 Martie 2020, 12:20- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Utilizatorii sunt informați de posibilitatea de a câștiga vouchere de cumpărături cu o valoare de 750-1.000 lei, iar progaparea scam-urilor se face tot prin intermediul aplicației de mesagerie WhatsApp.
Utilizatorii primesc mesaje aparent "promoționale", prin care li s-ar oferi posibilitatea de a câștiga vouchere de cumpărături sau chiar produse, în schimbul răspunsului oferit la câteva întrebări.
În ambele situații, odată ce victima accesează link-ul primit este redirecționată către un mini-chestionar. După ce răspunde la toate aceste întrebări, utilizatorului i se promite un premiu (voucher sau produse, în funcție de campanie) pe care îl poate revendica doar dacă distribuie mesajul mai departe către alte contacte. În momentul în care se accesează butonul de distribuire, mesajul este transmis automat întregii liste de contacte din WhatsApp.
Deși acesta ar trebui să fie ultimul pas necesar pentru primirea premiului, victima este redirecționată ulterior către o multitudine de site-uri malițioase, care au ca scop colectarea datelor și instalarea de aplicații malițioase pe dispozitivele utilizate.
CERT-RO recomandă să se evite accesarea unor astfel de link-uri și redistribuirea lor. În cazul ofertelor promoționale sau a concursurilor organizate online, trebuie validată existența unor astfel de inițiative pe canalele oficiale ale companiilor implicate (webiste, canale oficiale de social media).
Este recomandată și citirea cu atenție a instrucțiunilor oferite, ortografie sau corectitudinea gramaticală a textului. În cazurile prezentate, mesajul este unul extrem de prost redactat în limba română, unul evident tradus automat din alte limbi.
IKEA deja a publicat un mesaj pe Facebook legat de acest scam, prin care specifică clar că nu organizează astfel de concursuri sau promoții în această perioadă și își sfătuiește clienții să nu se lase păcăliți în a introduce date pe astfel de site-uri.