Cât de periculoase sunt lămpile cu lumină UV. Cercetătorii au oferit răspunsul la întrebarea care se află pe buzele multora

Dacă te-ai întrebat vreodată dacă lampele UV sunt periculoase pentru sănătate, acum, mai mulți cercetători de la o Universitate din California au descoperit răspunsul. Află din rândurile de mai jos despre ce este vorba.

o mână introdusă într-o lampă ultravioletă de culoare albă Galerie
Cât de periculoase sunt lămpile UV. Cercetătorii au oferit răspunsul la întrebarea care se află pe buzele multora | Shutterstock

Aparatele cu emisie ultravioletă sunt un ajutor de nădejde atunci când vrei să îți faci manichiura cu gel sau semipermanentă. Dispozitivul îți promite o uscare rapidă, dar și o durată de viață mai mare pentru oja aplicată pe unghii. Deși sunt de ajutor, s-a identificat că lămpile cu UV au un risc destul de mare. Iată care e descoperirea cercetătorilor.

Citește și: Ce înseamnă dacă ai aceste linii negre sau maro pe unghii, de fapt. Semnul ce te trimite imediat la medic

Cât de periculoase sunt lămpile cu emisie ultravioletă

Cercetătorii de la University of California San Diego au studiat funcționalitatea lămpilor care emit lumină ultravioletă (UV) și au constat că utilizarea lor duce la moartea celulelor și la mutații la nivelul ADN-ului uman, potrivit phys.org, citat de Adevărul.

Potrivit cercetătorilor, lămpile cu lumină ultravioletă folosesc un anumit spectru de lumină UV (340-395 nm) pentru a întări substanțele chimice utilizate în manichiura cu gel, potrivit sursei menționate mai sus.

În timp ce aparatele de bronzare utilizează un spectru diferit de lumină UV (280-400nm), despre care studiile au dovedit deja că este cancerigen, uscătoarele de ughii utilizează un spectru care nu a fost bine studiat până acum:

„Dacă vă uitați la modul în care sunt prezentate aceste dispozitive, ele sunt comercializate ca fiind sigure, fără niciun motiv de îngrijorare.”, a declarat Ludmil Alexandrov, profesor de bioinginerie, precum și de medicină celulară și moleculară la UC San Diego și autor corespondent al studiului publicat în Nature Communications, citat de sursa menționată mai sus./„Dar, din câte știm noi, nimeni nu a studiat până acum aceste dispozitive și modul în care acestea afectează celulele umane la nivel molecular și celular”.

Citește și: Și-a făcut unghiile și curând au început durerile. Ce a putut să găsească după ce și-a dat manichiura jos

Ce au descoperit cercetătorii despre utilizarea lămpilor UV

Cercetătorii au descoperit că utilizarea acestor dispozitive care emit raze UV pentru o singură repriză de 20 de minute a dus la moartea a între 20 - 30% din celule, în timp ce trei expuneri consecutive de 20 de minute au provocat moartea a între 65 și 70% din celulele expuse, potrivit aceleași surse citate mai sus.

De asemenea, expunerea la lumina UV a provocat leziuni mitocondriale și ale ADN-ului în celulele rămase și a dus la mutații care pot fi observate în cazul cancerului de piele:

„Am observat mai multe schimbări: în primul rând, am văzut că ADN-ul este deteriorat.”, a spus Alexandrov./„Am văzut, de asemenea, că o parte din daunele aduse ADN-ului nu se repară în timp și duce la mutații după fiecare expunere la un astfel de aparat cu raze UV. În cele din urmă, am văzut că expunerea poate provoca disfuncții mitocondriale, ceea ce poate duce, de asemenea, la alte mutații.”

Citește și: O tânără a văzut că are o linie dreaptă și maro pe unghie. Când a mers la spital, medicul i-a dat vestea ce i-a schimbat viața

Ce recomandă cercetătorii

Deși rezultatele arată efectele nocive ale lămpii cu UV, cercetătorii avertizează că ar fi necesar un studiu epidemiologic pe termen lung înainte de a afirma în mod concludent că utilizarea acestor aparate ar duce la un risc crescut de cancer de piele.

Însă, rezultatele studiului au fost clare: utilizarea frecventă a acestor aparate este dăunătoare pentru celulele umane.

Se pare că Maria Zhivagui, cercetător în cadrul Laboratorului Alexandrov și primul autor al studiului, obișnuia să fie adepta unghiilor cu gel, însă a renunțat la acest obicei atunci când a aflat despre efectele negative pe care le are această tehnică:

„Am auzit pentru prima dată de manichiura cu gel, când eram studentă. Am zis că este foarte avantajos, deoarece rezistă mai mult decât oja normală. Am fost atrasă să încerc, mai ales, în contextul în care lucrez într-un laborator experimental în care îmi pun și scot frecvent mănușile.”, a declarat Zhivagui, citată de sursa Adevărul./„Așa că am început să folosesc periodic manichiura cu gel timp de mai mulți ani. Odată ce am văzut efectul radiațiilor emise de dispozitivul de uscare, am fost surprinsă. Mi s-a părut foarte alarmant și am decis să nu mai folosesc.”

Citește și: Câți bani cheltuie pe unghii soția unui bogătaș din Dubai. Sumele impresionante pe care le investește femeia în manichiură