Live acumNeatza cu Razvan si Dani
Prime Time 20:00Chefi la cutite

Cum lupti cu un metabolism lenes

"Am un metabolism bun" pare replica folosita cel mai frecvent de actritele sau modelele trase prin inel atunci cand sunt intrebate cum se mentin in forma. Cine mai are chef sa detalieze diete chinuitoare si prohibitive sau sa explice punct cu punct secretele unei infometari eficiente?

Odihna si micul-dejun sunt importante

Un prim sfat: nu trageti chiulul cand vine vorba despre odihna! Un studiu prezentat la un congres medical din San Diego arata ca somnul bun poate ajuta silueta. Mai putin de cinci ore de odihna pe noapte inseamna incetinirea metabolismului. Ce urmeaza? Organismul nu mai transforma hrana si nutrientii in energie, ci in depozite de grasime, spun expertii, dupa studierea a 68.000 de femei.

Dupa somn, fie el de noua sau de trei ore, urmeaza, de obicei, al doilea pas gresit: renuntarea la micul dejun. "Motivul pe care mi-l invoca cei mai multi dintre pacienti este ca nu le plac alimentele ce compun, de obicei, prima masa a zilei. Tuturor le spun: «Mancati CEVA! Orice va place. Dar mancati!». In absenta mic dejunului, ritmul metabolismului scade inca de la primele ore ale zilei, privand organismul de energia atat de necesara pentru a functiona la parametri optimi", explica nutritionistul american Joy Bauer.

Stresul de la munca si postura corpului dauneaza

Inceperea programului de lucru vine mana-n mana cu alti doi dusmani ai metabolismului: stresul si statul pe scaun. Un studiu publicat in revista Diabetes arata ca atunci cand ne ridicam in picioare metabolismul prinde viteaza si numarul de calorii consumate se dubleaza. Neintrerupt pret de cateva ore, statul pe scaun scoate din activitate enzimele programate sa "inhate" grasimile din sange. Sfatul specialistilor americani este sa profitam de orice ocazie pentru a ne ridica in picioare - o convorbire telefonica, un schimb de replici cu un coleg etc.

Daca statul pe scaun poate fi combatut relativ simplu, cu stresul e alta poveste. Cand nervii sunt intinsi, iar presiunea psihica este mare, tendinta este de a reduce orele destinate odihnei si de a crepte numarul meselor si cantitatea de hrana. Toate acestea pot afecta glanda tiroida, care produce hormonii ce regleaza metabolismul, temperatura corpului, ritmul cardiac si alte functii esentiale. Prin urmare, orice rupere de ritm - un ceai servit in afara biroului, o scurta plimbare, cateva minute de exercitii fizice - poate contribui la scaderea stresului si a anxietatii.

Ai nevoie de mancare sanatoasa si exercitii fizice

Un alt obicei nesanatos si neindicat persoanelor cu metabolism lenes este consumarea alimentelor de tip fast-food. "Acestea stimuleaza o gena care incurajeaza organismul sa stocheze grasimi in exces, ceea ce duce in timp la acumularea multor kilograme", potri-vit unui studiu aparut in publicatia The FASEB Journal.

Deloc zgarcite in beneficii, activitatile sportive pot deveni, si ele, aliate ale unui metabolism lenes. Atunci cand ajungeti in asa-numitele faze "de platou", cand corpul parca nu mai vrea sa se desparta de sunculite, e clar ca trebuie gasit un nou tip de exercitii care sa stimuleze din nou metabolismul. Iar medicul american Jeffrey Garber recomanda ca persoanele interesate de sport sa nu evite salile de fitness si exercitiile ce implica ridicarea greutatilor. Chiar daca nu dau rezultate spectaculoase la cantar, aceste exercitii dezvolta musculatura, profund implicata in procesul arderilor. Unde mai pui ca un trup tonifiat inseamna un trup sanatos.

Citeste si Jurnalul National

Recomandari