Așa cum artiștii, bucătarii și ospătarii au parte de Revelionul lor, automobilele petrec și ele intrarea în noul an la Detroit. Salonul Auto Nord American 2014 (NAIAS), unul dintre cele mai importante evenimente de profil din lume, alături de Frankfurt, Paris, Geneva și Tokyo, continuă să fie un barometru al industriei. Piața auto din State încearcă, ușor, ușor, să-și regăsească linia de plutire, iar lupta pentru supremație este în toi. Sigur, constructorii americani profită de terenul propriu. Mașina și "truck"-ul anului în SUA au fost alese Chevrolet-urile Corvette Stingray și Silverado. Dar europencele fac spectacol, BMW, Mercedes, MINI, Porsche, Volkswagen și Volvo simțindu-se în elementul lor pe catwalk-ul de la Detroit. Iar asiaticii au și ei un cuvânt de spus.
Audi surprinde cu prototipul Allroad shooting brake. Mulți spun că design-ul mașinii prefigurează noua generație TT. Tot ce e posibil, dar dimensiunile și elementele proprii unui crossover o plasează drept înaintașul lui Q1. Audi Allroad shooting brake concept este animat de un ansamblu plug-in hybrid, format dintr-un agregat termic 2.0 TFSI și două motoare electrice. Puterea totală ajunge la 408 CP.
BMW a adus artileria grea la NAIAS 2014. Noul "duet" M3/M4 defilează pentru prima dată în lumina directă a reflectoarelor. M3-ul îmbracă haine de familist, cu patru uși și portbagaj, în timp ce M4 se mândrește cu arhitectura de coupe. De pe lista de accesorii nu lipsesc acoperișul din fibră de carbon, diferențialul autoblocant M de ultimă generație, ce optimizează tracțiunea și stabilitatea direcțională și motorul cu șase cilindri în linie, TwinPower Turbo, care dezvoltă 431 CP și un cuplu de 550 Nm. De asemenea, de la standul BMW nu lipsește noua jucărie M235i.
Mercedes, constructorul german care abia i-a suflat lui BMW supremația în clasa premium din SUA, prezintă la NAIAS 2014 cea de-a 4-a generație C-Klasse, noul crossover de nișă GLA 45 AMG și nava-amiral S600.
Față de generația precedentă, noul C-Klasse este mai lung cu 9.4 cm și mai lat cu 4 cm. Paleta de motorizări include un 2.0 Turbo de 235 CP, pentru C300 4Matic, și un V6 Turbo, de 3.5 litri și 329 CP, pentru C400 4Matic. Dar pentru piața europeană vor fi scoase la înaintare CDI-urile.
Noul S600, cu un V12 de 6.0 litri și 530 CP sub capotă, impune noi standarde în clasa limuzinelor lungi. Mașina poate fi dotată, de exemplu, cu sistemul Collision Prevention Assist Plus, care, dacă soferul nu reacționează la stimulii acustici și vizuali, poate frâna singur și de la 200 km/h, sau cu un touchpad ce recunoaște literele de mână.
GLA 45 AMG, versiunea potentă a crossover-ului compact GLA, este pus în mișcare de un motor de 2.0 litri supraalimentat care dezvoltă 360 CP. Cuplat la o cutie automată AMG Speedshift DCT-7 și la un sistem de tracțiune integrală 4MATIC, acesta împinge mașina până la 100 km/h în 4.8 secunde.
MINI a adus la Detroit un concept aproape de serie a noului său sportiv de performanță. Constructorul britanic de sub umbrela BMW nu a dat încă detalii despre inima noului MINI John Cooper Works, dar se spune că 1.6-le actual va fi înlocuit de un 2.0 Turbo de peste 220 CP.
Porsche dansează pe mese la NAIAS. Cu formele clasice, ce amintesc de primul mode din anii 1960, și performanțele de netăgăduit, noul 911 Targa este o adevărată poezie recitată pe sunet de motor boxer. Carrera Targa se laudă cu 3.4 litri de 350 CP, în timp ce Carrera S Targa, cu un 3.0 litri, de 400 CP.
Beetle Dune concept este elementul de atracție al standului Volkswagen. Nu e un buggy, cum ne-am imagina dacă ne-am gândi la declinările primei generații a broscuței, ci un exercițiu de versiune crossover a șarmantului Beetle actual.
Iar Volvo Concept XC Coupe este mândria scandinavilor pe tărâm american. Chiar dacă se prezintă cu o arhitectură în trei uși, prototipul prefigurează lansarea celei de-a 2-a generații a bătrânului SUV XC 90, ce se încăpățânează să rămână pe piață de aproape 12 ani. Limbajul de design al mărcii este prezent din toate unghiurile, iar nostalgicii pot regăsi reinterpretarea unor elemente de la CrossCountry-ul dezvoltat pe baza lui 850 break la sfârșitul anilor '90.
În ceea ce-i privește pe asiatici, Toyota și Kia sunt pe cai mari la Detroit. Japonezii au crezut că vin pe platoul de filmare al unei noi serii "Need for Speed" și prezintă conceptul FT-1. Spectaculos! Supercar-ul trezește amintiri despre legendara Toyota Supra, trece puțin în revistă liniile lui Lexus LF-FC și are parcă și o tușă de emoție, proprie sportivelor de origine italiană. Dacă FT-1 va ajunge pe linia de producție rămâne de văzut.
Iar începând de astăzi nu se mai pot face glume pe seama Kia. Coreenii șochează la NAIAS 2014 cu un concept de mașină sport ce nu lasă loc de prea multe comentarii. GT4 Stinger este un coupe de 2+2 locuri, cu tracțiune spate, un design puternic și 320 CP sub capotă, scoși dintr-un motor de 2.0 litri Turbo.
La capitolul spectacol japonez intră și noua generație Subaru WRX STI. Mașina revine la arhitectura în trei volume care a consacrat-o în lumea raliurilor, dar rămâne tot cu portiere cu ramă pentru geam. Sistemul de tracțiune integrală Symmetrical All Wheel Drive este la locul lui, iar sub capotă nechează 305 CP dintr-un 2.5 boxer Turbo.
Nissan etalează Sport Sedan Concept, un coupe în 4 uși de tip Mercedes CLS, care anticipează o nouă generație Maxima. Iar Infiniti mizează pe prototipul Q50 Eau Rouge în încercarea de pune capăt supremației germane în clasa sedanurilor sportive.