- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Prin inima lui Prius curg deopotriva benzina si impulsuri electrice, cele doua motoare care pun in miscare masina putand genera impreuna 137 CP si un cuplu de 349 Nm! Iar efectul se vede la buzunar: sub 5 l/100 km parcursi in mediu urban!
Ca un adevarat Hybrid care se respecta, Prius are sub capota doua motoare. Unul pe benzina, de 1.8 litri, care furnizeaza 99 CP la 5.200 rpm si ofera un cuplu de 142 Nm la 4.000 rpm, si un motor electric, ce ofera un excelent cuplu de 207 Nm, disponibili din prima fractiune secunda, la zero rotatii. Acesta este alimentat de niste acumulatori care sustin o tensiune de 650 V.
Cel mai interesant este modul cum cele doua propulsoare lucreaza impreuna sau, mai bine zis, cum se completeaza. In momentul pornirii, motorul electric se activeaza instantaneu, acesta fiind si cel care pune masina in miscare. In cazul in care nu bruscati pedala de acceleratie, deplasarea cu ajutorul energiei electrice poate fi mentinuta pana la o viteza maxima de 49 km/h, cu precizarea ca distanta maxima ce poate fi parcursa astfel este de 6 kilometri, iar asta numai in modul de deplasare EV, care se poate activa doar daca bateria este suficient de incarcata.
Imediat ce piscati insa mai tare acceleratia, va intra in functiune si motorul pe benzina. Astfel, exista si alte doua moduri de functionare, Eco si Power, disponibile oricand. Asa cum ii spune si numele, primul este orientat spre o eficientizare a consumului de carburant, in vreme ce al doilea vine cu o reactie sporita a motorului pe benzina. Cand este activat in modul de functionare EV, Prius are motorul pe benzina oprit complet, lucru de care iti dai seama cel mai bine de afara. Pentru ca nu se aude nimic!
Atunci cand acumulatorii pierd din energie, masina schimba automat in modul de functionare Eco, care aduce un mic ajutor din partea motorului pe benzina. Acesta se opreste periodic si in acest mod de functionare, in functie de cum calcati pedala de acceleratie si cat de incarcate sunt bateriile. Apropo de acestea din urma, trebuie spus ca se incarca la fiecare franare, unde energia rezultata este transformata in electricitate.
Prius nu are nici un fel de curele sau lanturi in motor, toata distributia fiind electronica. Coroborat cu cuplul excelent pe care il cumuleaza cele doua motoare si cu transmisia automata CVT, masina se misca foarte bine. Are o viteza maxima de 180 km/h, accelereaza de la 0 la 100 km in 10,4 secunde si face aceste lucruri in conditiile unui consum admirabil. In oras am inregistrat un excelent 4,8 l/100 km pe eterne bulevarde aglomerate, in timp ce in regim de autostrada, cu limita de viteza la 130 km/h, valoarea atinsa a fost de 7 l/100 km parcursi.
Am lasat la urma interiorul, pentru ca ceea ce s-a realizat aici pare desprins din Star Trek. Toate afisajele sunt electronice, pe tehnologie LCD, iar consola centrala te face sa te simti ca facand parte din alta galaxie. S-au mai vazut incercari de design futurist la interior, dar ce am gasit la Prius a depasit toate asteptarile. Scaunele sunt extrem de comode, cu Sport lombar pneumatic, iar locul pentru pasagerii din spate este mai mult decat suficient, indiferent de dimensiunile celor din fata.
Ca dotari, Prius puncteaza total prin sistem de navigatie, un pachet de parcare semiautomat, cruise control si sistem audio de mana intai. Pretul pentru Toyota Prius este de 31.216 euro (taxe incluse), in versiunea de echipare Sol, cea testata. Nu este o masina ieftina, dar, datorita consumului, isi poate amortiza in trei-patru ani diferenta de pret. Si aveti parte de o naveta spatiala personala!
Citeste Jurnalul National!