Practic, Romania plateste din 2006 pentru portiunea dintre Capitala si Brasov care nu este insa nici acum functionala. Astfel ca, potrivit raportului de plati efectuate de CNADNR catre diversi consultanti si constructori, sumele alocate pentru o autostrada "niciodata gata" se ridica la zeci de milioane de euro.
S-au gasit bani pentru revizuiri de proiecte tehnice, consultanta sau asistenta. In final, din 2006 si pana acum am platit 5.100.000 de euro numai pe hartogaraie pentru tronsonul Bucuresti-Brasov. Ulterior, actele aditionale au scumpit o parte din tronsonul spre Brasov, mai exact Bucuresti-Ploiesti, modificarile de solutii costand aproape 76 milioane de euro!
In 2010, contractul pentru tronsonul Comarnic-Brasov se termina chiar inainte de a incepe. Vorbim despre primul contract de concesiune din istoria nescrisa a autostrazilor romanesti. Doi ani s-a straduit statul roman prin CNADNR sa puna pe roate aceasta intelegere.
Contractul trebuia alocat in acest an, dupa lupte grele, cu asocierea preferata de Ministerul Transporturilor, Vinci si Aktor. Intelegerea a cazut insa la scurt timp. Surse din companie vorbesc de comisioane de 1,7% din valoarea proiectului - aproximativ 2 miliarde de euro, incasate de oamenii de la butoane din CNADNR.
Final de afacere - doi ani de consultanta, comisioane si intelegeri - zero kilometri de autostrada. Licitatia s-a targuit inca din 2008, de pe vremea fostului director al Companiei, Dorin Debucean. Favoritii, cei de la Vinci si Aktor, promiteau sa ne dea la cheie in patru ani de la inceperea lucrarilor, cu finantare obtinuta de la Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD), cei 58 de kilometri spre munte.
In schimb, statul roman concesiona pe 25 de ani o autostrada pentru un trafic evaluat la 60.000 de masini pe zi. Un profit de 180 de milioane pe an pentru asociere, astfel ca, din punct de vedere economic, afacerea era cel putin ofertanta pentru constructor.
Citeste tot articolul pe Jurnalul!
Foto: Jurnalul