Ridicarea parasolarelor de la ferestrele avioanelor în timpul decolării și aterizării poate părea o cerință minoră, dar motivele din spatele acestei reguli sunt profund legate de siguranța pasagerilor și a echipajului.
Motivul pentru care trebuie să ții parasolarul ridicat în avion la decolare și la aterizare
Aceste momente sunt considerate cele mai critice faze ale unui zbor, iar procedura este esențială pentru a gestiona rapid și eficient eventualele situații de urgență.
Citește și: Motivul pentru care ferestrele din avion sunt rotunde. Un pilot a scos la iveală adevărul
Decolarea și aterizarea sunt cele mai riscante etape ale zborului, reprezentând aproape 80% dintre accidentele aviatice. Prin ridicarea parasolarelor, echipajul și pasagerii pot avea o vizibilitate clară asupra exteriorului avionului.
În cazul unei urgențe, aceasta permite echipajului să observe rapid condițiile din afara aeronavei, cum ar fi focul, fumul sau resturile care pot influența o evacuare sigură. Pasagerii devin, astfel, "ochi suplimentari", fiind capabili să raporteze orice problemă.
În plus, în caz de evacuare, este esențial ca atât pasagerii, cât și personalul de urgență de la sol să fie obișnuiți cu iluminarea naturală. Expunerea la lumina exterioară ajută ochii să se adapteze rapid, un factor critic într-o situație de panică, mai ales când cabina poate trece brusc de la lumină la întuneric sau invers.
Deși regula nu este impusă de toate autoritățile aviatice, organizații precum Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) și Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) recomandă ridicarea parasolarelor.
În timp ce majoritatea companiilor aeriene internaționale impun această măsură, în SUA, implementarea depinde de politica fiecărei companii aeriene.
Citește și: Primul avion din România care poate aduce ploaia. Tehnologia a ajuns și la noi în țară după 70 de ani
Ridicarea parasolarelor permite personalului de urgență de la sol să observe mai ușor cabina avionului în cazul unui accident. De asemenea, în unele incidente rare, pasagerii au semnalat probleme tehnice, cum ar fi scurgeri de combustibil sau anomalii la motoare, vizibile prin ferestre.
Pasagerii care se află lângă ieșirile de urgență au un rol special. Ei pot fi instruiți să observe condițiile din afara avionului și să comunice echipajului înainte de deschiderea ușilor în caz de evacuare. Acest lucru subliniază importanța respectării indicațiilor echipajului.
Deși poate părea o cerință simplă, ridicarea parasolarelor contribuie semnificativ la siguranța zborului. Acest mic gest face parte dintr-un protocol bine stabilit care urmărește să maximizeze șansele de supraviețuire și să faciliteze o evacuare eficientă în situații de urgență.
Dacă te-ai întrebat cumva și de ce nu sunt pătrate sau dreptunghiulare, așa cum le întâlnim în mod obișnuit la clădiri sau alte vehicule, iată care sunt motivele.
Pentru a înțelege de ce ferestrele din avion sunt rotunde, trebuie să ne întoarcem în anii 1950, când aviația comercială începea să crească în popularitate. La acea vreme, compania britanică de aviație Havilland a introdus primul avion cu reacție comercial, numit Havilland Comet.
Acest avion revoluționar a fost un pionier al zborurilor rapide și eficiente, însă designul său inovator avea un defect fatal.
Ferestrele avionului Comet erau dreptunghiulare, așa cum era obișnuit în acea perioadă. Însă, în doar câțiva ani de la lansare, mai multe accidente tragice au avut loc, în care avioanele s-au dezintegrat în zbor.
Acest lucru înseamnă că structura avionului este supusă unor forțe imense. La fiecare ciclu de decolare și aterizare, avionul trece prin cicluri de presiune, care generează stres asupra fuselajului și, în mod special, în jurul ferestrelor.
Citește și: Când să cumperi biletele de avion pentru a profita de cele mai mici prețuri. Care sunt zilele recomandate
Care e adevăratul motiv pentru care părinții își agață în parbriz semnul cu "bebe la bord". Specialiștii au ex...