Antena Căutare

Motivul pentru care ferestrele din avion sunt rotunde. Un pilot a scos la iveală adevărul

Dacă ai avut ocazia să călătorești cu avionul, probabil ai observat că ferestrele din cabină sunt rotunde sau ovale. Nu ești singurul care s-a întrebat de ce ferestrele au această formă și nu sunt pătrate.

Răspunsul la această întrebare nu este doar o chestiune de design estetic, ci este strâns legat de siguranța pasagerilor și de integritatea structurală a avionului | Shutterstock

Răspunsul la această întrebare nu este doar o chestiune de design estetic, ci este strâns legat de siguranța pasagerilor și de integritatea structurală a avionului

Un pilot experimentat a dezvăluit motivele din spatele acestei alegeri, și se pare că există o poveste fascinantă și o lecție din istoria aviației.

Motivul pentru care ferestrele din avion sunt rotunde

De ce nu sunt pătrate sau dreptunghiulare, așa cum le întâlnim în mod obișnuit la clădiri sau alte vehicule? Iată care sunt motivele.

Articolul continuă după reclamă

Pentru a înțelege de ce ferestrele din avion sunt rotunde, trebuie să ne întoarcem în anii 1950, când aviația comercială începea să crească în popularitate. La acea vreme, compania britanică de aviație Havilland a introdus primul avion cu reacție comercial, numit Havilland Comet.

Acest avion revoluționar a fost un pionier al zborurilor rapide și eficiente, însă designul său inovator avea un defect fatal.

Ferestrele avionului Comet erau dreptunghiulare, așa cum era obișnuit în acea perioadă. Însă, în doar câțiva ani de la lansare, mai multe accidente tragice au avut loc, în care avioanele s-au dezintegrat în zbor.

După o investigație amănunțită, inginerii au descoperit că problema principală era designul ferestrelor. Atunci când un avion se află în zbor, presiunea internă a cabinei este mult mai mare decât presiunea din exterior, deoarece altitudinile mari necesită o cabină presurizată pentru confortul și siguranța pasagerilor.

Acest lucru înseamnă că structura avionului este supusă unor forțe imense. La fiecare ciclu de decolare și aterizare, avionul trece prin cicluri de presiune, care generează stres asupra fuselajului și, în mod special, în jurul ferestrelor.

Forma dreptunghiulară a ferestrelor crea puncte de tensiune la fiecare colț. Aceste colțuri ascuțite acționau ca puncte slabe, unde tensiunea se acumula și, în cele din urmă, ducea la fisuri.

În cazul avionului Comet, aceste fisuri s-au extins și au cauzat cedarea structurală a avionului în zbor, ducând la accidente tragice.

După investigarea acestor accidente, inginerii au învățat că forma rotundă sau ovală este mult mai eficientă în distribuirea stresului presiunii.

Atunci când o fereastră este rotundă, tensiunea se distribuie uniform pe întreaga circumferință, fără să existe puncte concentrate de stres. Astfel, riscul de fisurare sau cedare este considerabil redus. În plus, această formă contribuie și la integritatea generală a fuselajului avionului.

Pilotul John Smith, cu o experiență de peste 20 de ani în aviația comercială, a explicat că această schimbare aparent simplă în designul ferestrelor a fost un factor crucial în îmbunătățirea siguranței avioanelor moderne.

"Astăzi, fiecare aspect al unui avion, inclusiv forma ferestrelor, este proiectat cu gândul la siguranță. Aviația a învățat din greșelile trecutului, iar acest detaliu mic dar semnificativ face parte din măsurile care ne permit să zburăm în siguranță," a spus Smith.

Pe lângă aspectul de siguranță, ferestrele rotunde contribuie și la experiența plăcută a pasagerilor. Designul lor nu numai că este sigur, dar oferă și o vedere mai bună asupra peisajului în timpul zborului. Forma rotundă reduce distorsiunea optică, astfel încât pasagerii să poată admira cerul sau pământul de la mare altitudine.

Ferestrele rotunde ale avioanelor sunt rezultatul unor lecții dureroase învățate din trecutul aviației și sunt un exemplu clar de cum designul poate influența siguranța.

În loc să fie doar o alegere estetică, forma rotundă este esențială pentru distribuirea uniformă a tensiunii și pentru prevenirea accidentelor. Astăzi, aceste ferestre sunt un simbol al progresului tehnologic și al angajamentului industriei de a oferi pasagerilor o călătorie sigură și confortabilă.

Astfel, data viitoare când privești cerul albastru printr-o fereastră rotundă de avion, amintește-ți că acest detaliu simplu și elegant este rezultatul unor ani de inovare și lecții valoroase din istoria aviației.

Citește și: Primul avion din România care poate aduce ploaia. Tehnologia a ajuns și la noi în țară după 70 de ani

Citește și: Când să cumperi biletele de avion pentru a profita de cele mai mici prețuri. Care sunt zilele recomandate

Citește și: O româncă, la un pas să fie dată jos din avion după ce a pornit un adevarat scandal. Ce a nemulțumit-o, de fapt | VIDEO

Victoria Kjær Theilvig a devenit Miss Universe 2024. Cea mai frumoasă femeie din lume are doar 21 de ani... O femeie însărcinată a avut o rugăminte neașteptată pentru soțul ei. Cerința l-a uimit pe bărbat. "Vreau ca tu și p...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 15 noiembrie 2024. Andrei Urs și Vlad Condurache au câștigat suma de 15000 de lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 15 noiembrie 2024. Andrei Urs și Vlad Condurache au câștigat suma de 15000 de lei Vineri, 15.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x