A fost considerată mândria flotei comerciale românești, însă totul s-a năruit într-o înnegurată noapte de noiembrie, la doar doi ani de la lansarea la apă.
Totul a început prost. În lumea marinarilor se spune că atunci când sticla de șampanie care consfințește nașterea unui vapor nu se sparge e semn rău. Alții mai superstițioși scufundau degrabă nava fără să regrete munca și banii investiți, însă în România anului 1977 măcinată de un cutremur necurțător, semnele nu mai erau luate în seamă. Atunci când prima tovarășă a țării a fost invitată să binecuvinteze „Independența”, uriașa navă petrolieră cu un deplasament de 150.000 tdw. Pe românește, „barca” avea 304 metri lungime, 30 metri lăţime şi 46 metri înălţime, dimensiuni nebănuite pentru marinarii români din acea vreme.
Sursa foto: Magazin Nautic
STICLA DE „ZAREA”, PRIMUL SEMN RĂU
Întorcându-ne la momentul care avea să prevestească sfârșitul tragic al colosului, trebuie spus că Elena Ceaușescu a ținut cu tot dinadinsul să fie protagonista ceremonialului de lansare la apă. „Văzuse prin filme”, se amuză amar unul dintre cei care au luat parte al eveniment. Și cum în joc era etalonul vapoarelor românești totul episodul trebuia să fie românesc. Inclusiv șampania. O sticlă zdravănă produsă de celebra „Zarea” s-a încăpățânat să nu se spargă atunci când a fost zvârlită de Elena Ceaușescu spre „Independența”, însă incidentul nu a fost suficient, iar „uriașul” a pornit la drum.
Sursa foto: Adevărul
„Avea înălțimea unui bloc de 15 etaje. Cu sală de cinematograf, de sport, brutărie, piscine, două lifturi. Numai pintenul avea 160 de tone. Pintenul, o piesă enormă care susține elicea, fusese turnat la Întreprinderea de Mașini Grele București. Transportul agabaritic la Constanța a fost unul special și a durat peste 11 zile. Au fost scoși pomi, au fost ridicate rețele de tramvai, de energie electrică și de troleibuze, ca să-și facă loc pe acest itinerariu. La construcția navei au colaborat 47 de întreprinderi românesti, pe lângă ce s-a importat”, titrează ligamilitarilor.ro.
Citește și:
Topul celor mai cumplite zece dezastre maritime din istorie!
Timp de doi ani colosul românesc a hălăduit pe mările și oceanele lumii, fiind una dintre cele mai importante nave comerciale ale lumii de la acea vreme și nimeni nu bănuia că totul se va termina brusc și deloc fericit pentru „Independența”.
NENOROCIREA DIN NOAPTEA RECE DE NOIEMBRIE
La începutul lunii noiembrie petrolierul românesc ajungea pe Terminalul Es Sider, undeva pe coastele Libiei. A fost încărcat serios, așa cum se întâmpla de fiecare dată. 94.280 tone ţiţei brut şi 9.000 tone de carburant au fost depozitate în „burta” vaporului, iar echipajul a cârmit spre casă. În noaptea de 14 spre 15 noiembrie 1979, „Independența” se afla în strâmtoarea Dardanele. La ora 04:35 (ora locală), petrolierul românesc a fost lovit în dreptul tancurilor 3-4 babord, de nava grecească Evriali. Abordajul a provocat spargerea tancurilor de marfă ale petrolierului și deversarea unei mari cantități de țiței în mare.
Citește și:
De trei ori mai multă durere decât pe Titanic! În cea mai neagră zi din istorie, peste 4000 de suflete au pierit în flăcări, chin, suferinţă
Din cauza scânteilor produse, s-au declanșat puternice explozii, care au facut ca nava să ia foc și să eșueze arzând. Din echipajul de 45 de marinari, au murit 42, dintre care 11 au fost dați dispăruți. Numai trei marinari au reușit să se salveze.
„INDEPENDENȚA” CARE A ARS O LUNĂ!
„Independența” a ars fără încetare timp de 29 de zile, iar echipaje întregi de salvatori au încercat să pună capăt dezastrului mai repede, însă catastrofa a fost mult prea mare. Scoaterea epavei a durat şase ani şi a costat aproape 18 milioane de dolari.
Vinovat de producerea accidentului a fost comandantul grec al cargoului Evriali, Alekos Adamopulos, care a fost condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detenție rămasă de executat a fost transformată în cauțiune de numai 850 dolari.
„BIRUINȚA”, SINGURA SUPRAVIEȚUITOARE
Flota României a avut patru petroliere construite în ţară: Independenţa, Biruinţa, Unirea şi Libertatea. Independenţa şi Unirea s-au scufundat, iar Libertatea a fost casată în 2005. Biruinţa, nava care a fost comandată de fostul președinteTraian Băsescu, se numeşte acum Armada Perdana şi este ancorată pe ţărmul Africii.