La sfarsitul anilor '40 si inceputul anilor '50 noile regimuri de democratie populara au pus problema realizarii unei legaturi directe, printr-un pod peste Dunare, intre Romania si Bulgaria. Idea acestui proiect a fost chiar ilustrata de Posta Romana prin emiterea unui timbru, in 1948, in care un roman si un bulgar isi dau mana peste Dunare, iar intre ei se afla un pod care uneste cele doua maluri ale fluviului.
Proiectul insa depasea posibilitatile de finantare din partea celor doua tari vecine, in conditiile grele de dupa terminarea celui de-al Doilea Razboi Mondial. Liderii comunisti ai vremii au discutat la Moscova despre acest lucru si au obtinut sprijinul lui Stalin. Astfel, URSS a decis sa participe la proiectarea podului, sa puna la dispozitie utilajele care lipseau Romania si Bulgariei, si, cel mai important, sa finanteze aproape integral constructia.
Lucrarile au debutat la inceputul anului 1952 si s-au incheiat in 1954, pe 20 iunie facandu-se inaugurarea ambitioasei constructii. Proiectant a fost inginerul sovietic V. Andreev, desi partea bulgara sustine ca lui Gheorghi Ovciarov i-ar apartine planurile de realizare.
"Podul Prieteniei", asa cum au insistat sovieticii sa fie numit, este cel mai lung pod de peste Dunare. A fost construit din otel pe doua nivele, ferovial si rutier, cu doua benzi si trotuar pentru pietoni. Pe langa faptul ca este singurul care leaga cele doua tari peste Dunare, este singurul pod mobil, avand posibilitatea de a se ridica in cazul in care pe sub acesta este nevoie sa treaca o ambarcatiune mai inalta. Zona mobila se afla in intretinerea partii romane, care are obligatia de a face verificari periodice. In prezent este singurul pod peste Dunare in sectorul de granita dintre Romania si Bulgaria, restul traficului fiind preluat de feriboturi. In executie se mai afla un al pod, intre Calafat si Vidin.
"Podul Prieteniei" romano-bulgare a fost folosit masiv de propaganda comunista pentru a exalta "relatiile perfecte" dintre cei doi vecini. Liderii Partidelor Comuniste, Nicolae Ceausescu si Todor Jivkov, au facut un obicei din intalnirile cu "semnificatie istorica" chiar pe pod, in cadrul deselor intalniri bilaterale.
Bulgarii mai vor un pod intre Giurgiu si Ruse
Pe 16 iunie, ministrul bulgar al Dezvoltarii Regionale, Liliana Pavlova, a declarat, la conferinta „Strategia Dunarii - o posibilitate de construire a regiunilor din Europa", ca autoritatile bulgare doresc sa se construiasca un nou pod intre cele doua orase, Giurgiu si Ruse, si ca a adresat deja o propunere in acest sens . Pavlova a afirmat ca autostrada care va fi construita intre Ruse si Svilengrad, la granita cu Turcia, va necesita un nou pod la Dunare sau, cel putin, largirea celui existent.
Ministrul bulgar al Dezvoltarii Regionale a subliniat ca pana la sfarsitul anului urmeaza sa fie finalizat podul peste Dunare intre Calafat si Vidin, existand deja planuri pentru construirea a inca doua poduri intre Romania si Bulgaria, care vor lega Calarasi de Silistra si Bechet de Oreahovo.
Foto: en.wikipedia.org
O viziune neobisnuita: Cum ar arata Dubaiul dupa o "apocalipsa economica"... A recunoscut ca a dezertat din Armata SUA acum 28 de ani!!!...