Nicolae Ceausescu, Ion Iliescu, Emil Constantinescu si Traian Basescu au urcat, rand pe rand, la bordul navei prezidentiale, un Boeing 707 amenajat special pentru personalitati si botezat Carpati. Produs de americani, a ramas in istorie ca primul avion non sovietic cumparat de Romania.
Si asta pentru ca era cel mai avansat aparat de zbor de cursa lunga din anii '70. Dan Holban, inginer de bord al navei, din 1983 pana in 2010, isi aminteste cu nostalgie de calatoriile oficiale.
“In general presedintii veneau in cabina, mai schimbam cu ei cateva vorbe si despre zbor si despre misiune. Am aterizat si pe taifun cu presedintele Iliesc”, povesteste el.
Aeronava luxoasa a plimbat oficiali romani si straini in jurul lumii, pana in 2003. Atunci, nu se mai conforma noilor norme europene si nu mai putea ateriza pe niciun aeroport din Uniune.
Fata de standarde, avionul este zgomotos, insa aeronavele de stat sunt exceptate de la prevederile de zgomot. Acesta este si motivul pentru care, cu derogare prezidentiala, avionul 707 a mai zburat inca sapte ani, pana in 2010.
Acum, aeronava prezidentiala este pe cale sa devina un pion important al operatiunilor militare NATO. Cu un interior complet modificat, avionul va transporta combustibil navelor de lupta aflate in zbor.
O companie americana a cumparat anul trecut aparatul de la statul roman. Noii proprietari il vor moderniza si il vor transforma in cisterna aeriena. In 2014 va zbura din nou, de aceasta data cu "haina militara".
Iasi: Miron Cozma a facut scandal la ceremonia dedicata Unirii Principatelor... Primaria Capitalei vrea statie de metrou cu stadion deasupra. Costul? 900 milioane de lei...