- Marele Premiu de Formula 1™ al Braziliei e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 1 - 3 noiembrie 2024!
- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite începe din 17 noiembrie, numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
În România, telemunca - aşa cum este cunoscută oficial forma de organizare a muncii prin care angajatul îşi îndeplineşte, regulat şi voluntar, atribuţiile în alt loc decât sediul firmei - a fost reglementată în aprilie 2018, prin Legea nr. 81. Munca la domiciliu vine cu diverse beneficii, de la economisirea timpului pierdut în trafic şi a sumelor alocate pentru transport, la diminuarea stresului provocat de unii colegi de muncă sau șefi. Iar cei care sunt părinți pot petrece mai mult timp alături de copiii lor.
Principalul dezavantaj al muncii de acasă este acela că necesită un nivel mare de autodisciplină. De asemenea, munca de acasă poate duce la singurătate şi izolare socială - alta decât cea impusă de autorităţi în contextul pandemiei, iar unele persoane pot ajunge să sufere de deprimare.
Există, însă, metode de a-ți organiza viața cotidiană, astfel încât munca la domiciliu să nu te afecteze psihic și să rămâi eficient.
Amenajează un spațiu de lucru
Pendularea între pat, canapea, măsuța de cafea și masa din bucătărie nu te ajută deloc să te concentrezi. Amenajează o zonă de lucru specială. Te va ajuta să te concentrezi asupra sarcinilor de serviciu, dar şi să menţii echilibrul între viaţa privată și cea profesională. Dacă nu ai deja un birou amenajat acasă sau nu ai suficient spațiu, improvizează. Alege un colţ pe cât posibil izolat, mai ales dacă ai copii. Menţine rutina din vremurile în care mergeai la birou. Astfel, te poţi trezi puţin mai târziu sau poţi asculta muzică în timp ce lucrezi, dar nu ar trebui să muncești în pijamale. Fă un duș și îmbracă-te așa cum ai face-o dacă ai merge la serviciu.
Stabilește-ți obiectivele și comunică des cu colegii
Pentru a nu-ți pierde motivarea, setează-ți obiective și termene în mod realist. Acasă, este foarte uşor să te lași distras. De asemenea, pentru că vorbeam mai sus despre dezavantajul izolării, nu uita să comunici frecvent cu colegii, prin telefon, videoconferințe etc..
Învață să te deconectezi
În cazul muncii la domiciliu, psihologii repetă aceeaşi idee: stabileşte limite şi respectă-le. Munca de acasă nu trebuie să fie sinonimă nici cu o vacanță, nici cu munca foarte grea. Respectă-ţi programul pe care l-ai avea în mod normal la birou. Fă pauze pentru a te deconecta şi a-i permite corpului să se relaxeze. Fă puţină mişcare. Persoanele care stau prea mult timp pe scaun pot ajunge să sufere de boli diverse, de la cele ale coloanei vertebrale şi dureri de cap, la tulburări ale sistemului circulator.
Stabilește reguli pentru întreaga familie
Perioada de izolare socială este una dificilă. Din acest motiv, trebuie să fie stabilite niște reguli de trai pentru întreaga familie, pentru a preveni multe situații neplăcute. În special copiii trebuie să fie conștienți de această situație. Pentru ei, trebuie să fie stabilit un program care să includă timpul de joacă, cel dedicat temelor, meselor, somnului. Explică-le că ai nevoie de timp și spațiu pentru a lucra și că nu trebuie să fii deranjat pentru orice în timpul programului.
Dacă trăieşti în cuplu, împarte sarcinile legate de copii
Copiii mai mari pot avea o anumită independență, dar cei mai mici au nevoie de mai multă atenție. Dacă trăiești în cuplu, nu ezita să împarți sarcinile cu partenerul de viaţă. Stabiliţi un program satisfăcător pe cât posibil pentru toată lumea, profitând de toate momentele disponibile.
Munca de acasă necesită impunerea unei noi rutine, împărţirea sarcinilor legate de copii, dar şi reamenajarea locuinţei, pentru a reuşi să creezi acel spaţiu de lucru confortabil necesar pentru a rămâne motivat şi a fi eficient.
Sursa foto: Pexels.com
Veste bună dată românilor: "Dacă de 1 Mai oamenii respectă regulile, o să putem ieși din case. De Paşte totul a fos... Premierul Ludovic Orban, despre ridicarea restricţiilor: Se va face gradual. Vom aştepta o perioadă de timp, de 15 zile,...