O nouă formă de fraudă a luat cu asalt utilizatorii de Facebook care sperau că au găsit cea mai tare ofertă pentru un iPhone 15 Pro.
Recent, a apărut o campanie falsă pe Facebook în care utilizatorii erau atrași cu promisiunea că pot comanda un iPhone 15 Pro pentru doar 49 lei – o zecime din prețul real, de aproximativ 5.150 lei pe eMag.
Fraudă online făcută în numele eMag
Postare virală postată de un cont de Facebook, un pretins fost angajat eMag, preciza că “a fost concediat pe nedrept” și dezvăluie o metodă secretă prin care poți câștiga un telefon. Tot ce trebuiau să facă participanții era să răspundă la o serie de întrebări, să plătească 49 lei și aveau apoi să primească telefonul.
Ceea foarte mulți au omis a fost faptul că:
- Contul era suspect: creație falsă, activ doar o zi (27 mai), fără postări precedente.
- Comentarii false: conturi fabricate postau reacții și imagini cu presupuse livrări.
- Link fraudulos: direcționa utilizatorii către un site phishing, menit să colecteze date personale și bancare.
Compania a confirmat că nu există nicio campanie oficială care să ofere iPhone-uri la 49 lei și că numele și logo-ul său au fost folosite neautorizat.
Echipele eMag au raportat campania către Facebook și recomandă utilizatorilor să verifice atent sursa linkului, să nu introducă date sensibile pe site-uri necunoscute și să se informeze de pe canalele oficiale eMag.
Purtătorul de cuvânt al DNSC, Mihai Rotariu, explică de ce și cum țintesc infractorii brandurile mari: „Retailerii mar inspiră încredere. Escrocii creează conturi false și promovează concursuri false, campanii inexistente sau vouchere înșelătoare”.
Frauda exploatează încrederea legată de branduri: costul scăzut și vizibilitatea pe rețelele sociale o fac eficientă.
Autoritățile și experții au câteva recomandări pentru ca tu să poți să îți protejezi datele:
- Verifică adresa site-ului: domenii fără erori gramaticale sau neobișnuite.
- Fii sceptic la oferte “prea bune ca să fie adevărate”.
- Nu furniza date sensibile pe site-uri necunoscute.
- Raportează postările suspecte direct pe Facebook sau la DNSC.
Un alt caz similar a vizat brandul Notino, care oferea o “cutie misterioasă” la 15,50 lei, aceasta fiind tot o înșelătorie elaborată.
Această fraudă online demonstrează cât de repede pot fi adaptate tehnicile de phishing pentru a exploata încrederea în branduri majore precum eMag. Cu cât oferta pare mai atractivă, cu atât e mai probabil să ascundă un pericol: pierdere de bani, furt de date sau infectarea cu malware. În astfel de situații, singura apărare este vigilența personală.
Nicușor Dan se căsătorește. Când ar fi decis președintele să facă nunta cu Mirabela Grădinaru... Cum a reușit o pisică să îi salveze viața stăpânei sale în ultima clipă. Poliția, pompierii și SMURD-ul au ajuns de urge...