Compania de drumuri a declarat pentru o sursă că, începând cu anul viitor, vor fi modificate și majorate taxele pentru drumurile din România.
Modificările ar intra în vigoare începând cu 2026, deși Ministerul Transporturilor a propus încă din prima parte a anului 2023 o modificare a modului în care se calculează prețul rovinietei.
Cât vor plăti românii pentru taxele pe drumurile din România și ce modificări se mai aduc
Noul tarif pentru taxa de drum în România ar putea fi calculată ținând cond de câteva lucruri, precum:
- perioada de timp pentru care e emisă
- numărul de kilometri parcurși
- norma de poluare.
Aceste lucruri ar influența considerabil tariful pe care șoferii o să fie nevoiți să-l plătească în viitor. De pildă, pentru TIR-uri și camioane, ar putea fi o taxă cu până la șase ori mai mare. Totodată se vor scumpi și rovinietele pentru autoturisme.
„Dacă mișcăm o marfă aproximativ 400 de km pe categorie de camion de 20 de tone, va costa 2 euro în plus pe kg” a declarat Doru Husarciuc, reprezentantul unei firme de transport.
„Anul viitor, modul de calcul al rovinietei nu se va schimba. Se mențin tarifele actuale pentru toate categoriile de viniete”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Cu toate acestea, de anul viitor se va implementa o modificare importantă. Dacă în prezent posesorii de autoturisme își pot achiziționa roviniete cu valabilitatea de 7 zile, 30 zile, 90 zile sau 12 luni, în 2024 va fi instituită și vinieta de 1 zi.
„De anul viitor, o să se introducă vinieta de o zi pentru turisme. De asemenea, se va crea și rovinieta de două luni, care va putea fi achiziționată de toate categoriile de vehicule. În plus, pentru categoria vehiculelor de marfă va fi eliminată vinieta de 90 de zile și va fi introdusă una cu valabilitate de 60 de zile”, adaugă purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Planul Național de Redresare și Reziliența (PNRR) include astfel de modificări, cât și altele, având în vedere că de implmentarea acestora depind fondurile europene pentru investițiile în autostrăzi în țara noastră.
Modificările respective vin în concordanță cu taxele în funcție de poluare deja existente în alte țări europene, precum Austria, Ungaria și Bulgaria.
Planul Național de Redresare și Reziliența (PNRR) prevede și înlocuirea mașinilor poluante cu unele cu emisii reduse sau în totalitate electrice.
Citește și: Transfăgărășanul împlinește 49 de ani de la inaugurare. „Cel mai spectaculos drum din lume” va fi modernizat
În urma acestui proiect, șoferii care dețin mașini vechi o să fie nevoiți să plătească taxe din ce în ce mai mari. Totodată, mașinile mai vechi de 15 ani este foarte posibil să nu mai poată fi înmatriculate în viitorul apropiat.
Proiectul de act normativ urmează să fie dezbătut și în Parlament. Dacă este aprobat, va intra în vigoare începând cu 2026.