Frumosul traseu, care leagă Muntenia de Transilvania, aniversează astăzi 49 de ani de la inaugurare. Pe 10 decembrie 1969, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu, Consiliul de Miniștri a aprobat executarea drumului din Munții Făgăraș. Iar pe 10 martie 1970, Regimentul 52 Alba Iulia a început să lucreze dinspre nord, în timp ce Regimentul 1 Râmnicu-Vâlcea a început dinspre sud.
Potrivit adevărul.ro, între 1970 și 1974, pentru Transfăgărășan, au fost folosite aproximativ 6.250 de tone de explozibil pentru a realiza un volum de peste 4 milioane metri cubi de rocă.
Pentru realizarea tunelului Capra - Bâlea, care are o lungime de 887 metri, s-au folosit 20 tone de dinamită, fiind excavaţi peste 41.000 metri cubi de rocă. Acesta este tunelul din România situat la cea mai mare altitudine.
Citește și: Raliul Argeșului 2020. Mașini, campioni olimpici, Transfăgărășan, voie bună, ”copiloți” calificați la Tokyo
Despre construirea faimosului traseu a scris și generalul de grigadă în rezervă Nicolae Mazilu, în cartea sa Enigma Transfăgărășanului, apărută în 1994. La vremea respectivă, acesta conducea Detașamentul de Construcții Sectorul Nord.
Acesta notează faptul că: „Transfăgărășanul nu este opera unui șantier, nici a unui detașament militar de construcţii sau regiment de geniu și nici a unui minister, el este opera întregii țări, ajunsă într-un stadiu de dezvoltare când putea să-și permită un asemenea efort.”
„E păcat să mori fără să fi văzut Transfăgărășanul!”
Traseul a fost inaugurat la 20 septembrie 1974, însă lucrările au continuat până în 1980. La inaugurare a fost prezent și Nicolae Ceaușescu. Acesta a refuzat ca drumul să-i poarte numele, astfel că a primit numele pe care îl poartă și astăzi.
Transfăgărășanul este un succes atât al constructorilor militari, cât și civili. Sacrificiul acestora a fost imens, 40 de persoane plătind cu propria viață, în timp ce mulții alții au rămas mutilați.
Imnul „celui mai spectaculos drum din lume”
Versurile imnului îi aparțin colonelului în rezervă Ion Bratu, care a participat la construcția traseului, și sunt însemnate pe o placă comemorativă amplasată la Bâlea Lac.
Imnul Transfăgărășanului
Oricine-ați fi, de pretutindeni,
veniți în fiecare an
ca să vedeți minunea noastră,
veniți pe Transfăgărășan.
...
El s-a născut din dor fierbinte
ce i-a unit pe frații-frați,
să construiască nouă cale
peste fruntarii de Carpați.
...
Voinici de pe întinsul țării
s-au prins în bătălia grea
cu vitregiile naturii,
cu muntele ce nu ceda.
...
Pe-acolo, unde nici cu gândul
n-ai fi trecut în veci de veci,
ei au trecut sfidând chiar moartea,
ca tu să poți acum să treci.
...
În defileu, sub clar de lună
se văd și azi trudind soldați,
rămași așa, sculptați în stâncă,
cu stânca-n veci îngemănați.
...
Nu s-au lăsat încă la vatră,
veghează-n posturile lor,
și dac` ar fi, la o comandă,
vor face alte trecători.
...
De-aceea, orișicine sunteți,
veniți în fiecare an,
veniți cu toți pe Via-Sacra,
veniți pe Transfăgărășan!
Citește și: Cădere de pietre pe Transfăgărăşan, pe un sector deschis circulației! Imagini incredibile! Video
Când începe modernizarea magnificului traseu montan
Îndrăgitul traseu este în mare parte din an închis turiștilor, însă noile vești despre modernizarea acestuia ar putea schimba acest lucru.
În prezent, în conformitate cu Normativul 615/2020 privind circulația rutieră pe drumurile montane, Transfăgărășanul este închis traficului în perioada 20 octombrie – 1 iulie, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Astfel turiștilor le rămân doar câteva luni la dispoziție pentru a se bucura de „cel mai spectaculos drum din lume”, în ciuda deteriorărilor care afectează infrastructura în zonă.
Conform unei surse, contractul pentru documentația tehnică necesară modernizării Transfăgărășanului are o valoare estimată între 10 și 12 milioane de lei și o durată maximă de 12 luni.
Modernizarea Transfăgărășanului se va realiza în 2025. După încheierea tuturor lucrărilor, traseul ar trebui să poată fi parcurs tot anul, indiferent de anotimp.
Până la 31 iulie trebuiau depuse ofertele pentru licitația în care să se stabilească cine va întocmi studiul de fezabilitate pentru adoptarea unor soluții tehnice corespunzătoare astfel încât să fie permisă circulația pe Transfăgărășan pe tot parcursul anului.
Potrivit directorului general al CNAIR Cristian Pistol, cei trei ofertanți care concurează pentru acest contract de studiu de fezabilitate a sectorului cuprins între kilometrul 104 și kilometrul 130+800, sunt:
– RUTIER CONEX XXI SRL
– SPECIALIST CONSULTING SRL
– TOTAL BUSINESS LAND SRL
Conform unei pubicații, durata contractului de proiectare este de 12 luni. Din cele 12 luni, nouă revin elaborării documentației de avizare a lucrărilor de intervenții.
Transfăgărășanul traversează pe o lungime de 151 de kilometri, pe axa Nord-Sud, Munții Făgăraș, cel mai înalt lanț muntos din România. Este un drum național spectaculos, care începe în județul Argeș și se termină la intersecția dintre Sibiu și Brașov. Porțiunea de la barajul Vidraru până la Cârțișoara traversează un teren montan la altitudini mari, pe o lungime de 91 de kilometri.
Transfăgărășanul străbate 830 de podețe și 27 de viaducte. Se află pe locul al doilea ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina (DN67C) din Munții Parâng, care urcă până la 2145 metri, Transfăgărășanul ajungând în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea la altitudinea de 2042 metri.
Iarna, la Lacul Bâlea se poate ajunge cu telecabina de la cabana Bâlea Cascadă. Iar vara, este restricționată circulația între orele 22:00-6:00, traseul fiind foarte periculos, din cauza virajelor și curbelor în ac de păr, fără elemente reflectorizante, astfel că riscul căderii în gol este foarte de mare.
Turiștii trebuie să țină cont de limita de viteză recomandată, care este de 40 kilometri pe oră. De asemenea, în prezent, sunt numeroase atenționări din cauza urșilor. Autoritățile îndeamnă la prevenție și le transmit curioșilor să nu mai hrănească urșii, indiferent dacă sunt pui sau deja adulți, și să nu se mai apropie de ei, aceștia fiind totuși niște animale sălbatice foarte periculoase.