Psihiatrii trag un semnal de alarmă în privința utilizării dispozitivelor digitale de către copii. Folosite în exces, pot duce la întârzieri în dezvoltarea acestora.
Citește și: Julio Iglesias, diagnosticat de medici cu o afecțiune rară. Care e starea celebrului cântăreț
Ce este autismul digital și cum se manifestă la copii
Autismul virtual este o tulburare de comportament cauzată de expunerea prelungită la ecrane, potrivit Observatornews.ro. Deși nu este încă recunoscută oficial în Manual de diagnostic și statistică a tulburărilor mintale (DSM), această tulburare acaparează tot mai mult viața copiilor și părinților.
Aceasta are simptome asemănătoare cu cele ale autismului clasic, însă cauza este expunerea excesivă la tehnologie. Nu este o afecțiune neurologică, ci una de meniu, reprezentând lipsa stimulării cognitive și sociale.
Citește și: Ce înseamnă prostată mărită. Simptome, cauze și tratament
Tot mai mulți părinți cer ajutorul medicilor, după ce observă schimbări de comportament la cei mici. Dacă înainte erau vioi și comunicativi, brusc sunt agitați, retrași și lipsiți de energia de a comunica. Aceștia devin dependenți de ecrane. Aceste manifestări ascund o nouă revelație medicală: autismul virtual.
Citește și: Cu ce boală a fost diagnosticat Kanye West. Cântărețul a făcut o dezvăluire neașteptată
„Copilul nu răspunde când este strigat pe nume, nu menține contactul vizual, nu arată cu degetul, nu interacționează cu ceilalți copii, folosește cuvinte repetitive și preferă jocul solitar”, explică dr. Dorina Oniță, medic psihiatru.
„Simptomele se aseamănă cu cele ale spectrului autist, dar nu vorbim despre un autism clinic. Practic, este o formă de autism virtual”, a mai adăugat aceasta.
Semnele care pot alarma părinții
Cei mai mulți părinți care au căutat ajutor specializat au observat că, atunci când le refuzau copiilor dispozitivele electronice, aceștia deveneau agitați și chiar nervoși și refuzau alte propuneri de jocuri. De asemenea, părinții au observat și o formă de absenteism a micuților din realitatea din jur.
„În momentul în care nu voiam să îi dau telefonul, devenea agitat, nervos şi începea să plângă. Şi nu mi s-a părut normal ca un copil la 5 ani şi câteva luni să reacţioneze în felul acesta. Nu se juca, nu răspundea nici la întrebări”, a declarat o mămică.
Această dependență este observată și la școală, de către cadrele didactice. Învățătoarea Nicoleta Muntoiu spune că acei elevi cu autism virtual nu au răbdare, nu-și pot finaliza sarcinile:
„Îşi pierde foarte uşor atenţia. Sarcinile la şcoală trebuie duse la bun sfârşit, însă el după câteva secunde nu mai are răbdare pentru că, pe telefon, toate informaţiile vin foarte, foarte repede.”
Citește și: Boala de care suferă Anca Serea: „A fost o întâmplare fericită că am descoperit”. Ce diagnostic a primit
Diagnosticare și vindecare
Punerea unui diagnostic aparține doar specialiștilor și poate fi o informație devastatoare pentru mulți părinți. Cu toate acestea, trebuie să știe că vindecarea nu este imposibilă, însă este nevoie de o schimbare a modului de viață și poate dura câteva luni sau ani de intervenție terapeutică. Această intervenție constă în: terapie comportamentală, logopedie, integrare senzorială, reconectarea copilului cu lumea reală (prin intermediul jocului, interacțiunii sociale, mișcare, citit sau povești).
Copiii diagnosticaţi cu autism virtual au nevoie de tratament specializat. Părinţii trebuie să coopereze şi ei cu specialiştii pentru ca micuţii lor să primească mai repede tot ajutorul necesar.
Adulții poartă responsabilitatea de a impune limite sănătoase, pe care să le respecte indiferent de situație. Totodată, părinții nu trebuie să uite că micuții lor învață prin metoda exemplului, astfel că este necesar ca și adulții săși schimbe modul în care se raportează la dispozitivele electronice și gestiunea timpului petrecut în fața ecranelor.
De asemenea, psihiatrii recomandă ca micuții până la 2 ani să nu aibă acces la ecrane; cei între 2 și 5 ani pot avea acces la ecrane pentru maximum o oră pe zi, supravegheați și urmărind un conținut educativ; copiii mai mari de 5 ani trebuie să aibă un program limitat și controlat pe dispozitivele electronice. De asemenea, timpul petrecut în fața ecranelor este recomandat să fie înlocuit cât mai devreme de activități în aer liber.