Castigand 7 din ultimele 8 curse la Le Mans, Audi a plecat favorit si in 2012, echipajul M. Fässler / A. Lotterer / B. Treluyer obtinand prima pozitie pe grila de start cu bolidul hibrid, iar pe doi clasandu-se un Audi R18 Ultra TDI. Pozitia a treia a fost adjudecata insa de prototipul hibrid Toyota TS0 30, care a demonstrat ca poate pune in dificultate suprematia germana.
Cursa a inceput si, timp ce circa cinci ore, Toyota a tinut in sah Audi, adoptand o strategie cu mai putine intrari la boxe si ajungand, astfel, sa conduca ostilitatile. Eforturile celor de la Toyota au fost in van insa. Prototipul Toyota cu numarul 8, aflat la conducerea cursei, a fost acrosat in virajul Mulsanne de un Ferrari 458 Italia, din alta clasa si mult mai lent, ceea ce a dus la abandon, dar si la neutralizarea cursei pentru circa doua ore.
Apoi, la restart, cel de-al doilea hibrid Toyota a fost nevoit si el sa abandoneze in urma unui incident, iar pentru Audi victoria a devenit doar o chestiune de timp. Important este insa ca nu a castigat TDI-ul obisnuit, ci E-Tron-ul, ceea ce marcheaza prima victoria a unei masini hibride din istoria curselor de anduranta. Mai mult, in final cei de la Audi au monopolizat cele trei trepte ale podiumului.
Batalia hibridelor
Hibridele Audi si Toyota pentru Le Mans nu sunt exact ceea ce se spune. Ele nu au nici baterii, nici motor-alternator sau priza de alimentare, ci folosesc un sistem de recuperare a energiei la franare, similar cu KERS-ul (Kinetic Energy Recovery System) folosit in Formula 1. Acesta incarca niste "super-" condensatori, care fata de baterii au avantajul unui ciclu incarcare/descarcare extrem de rapid, iar un motor electric foloseste aceasta energie, suplimentand instant puterea masinii de curse. Este un fel de "overboost", ce ajuta, in principal, in timpul depasirilor sau a iesirii de pe viraje.
Audi, specialistul TDI, a ascuns sub fuselajul lui R18 E-Tron binecunoscutul si fiabilul V6 TDI, alaturi de KERS. Iar Toyota a optat pentru un "benzinar" V8, aspirat, de 3.4 litri, in cazul lui TS030. De asemenea, si transmisia celor doua prototipuri difera. In timp ce inginerii Audi au proiectat un fel de "pseudo-quattro", motorul electric al lui LMP1 actionand asupra rotilor fata, japonezii merg pe mana tractiunii spate.
Castigatorii 24h de la Le Mans 2000-2011:
- 2011: Benoit Tréluyer-Marcel Fässler-André Lotterer (Audi R18 TDI)
- 2010: Romain Dumas-Timo Bernhard-Mike Rockenfeller (Audi R15 TDI)
- 2009: Alexander Wurz-Marc Gené-David Brabham (Peugeot 908 HDi-FAP)
- 2008: Tom Kristensen-Rinaldo Capello-Allan McNish (Audi R10 TDI)
- 2007: Frank Biela-Emanuele Pirro-Marco Werner (Audi R10 TDI)
- 2006: Frank Biela-Emanuele Pirro-Marco Werner (Audi R10 TDI)
- 2005: Tom Kristensen-JJ Lehto-Marco Werner (Audi R8)
- 2004: Tom Kristensen-Rinaldo Capello-Seiji Ara (Audi R8)
- 2003: Tom Kristensen-Rinaldo Capello-Guy Smith (Bentley Speed 8)
- 2002: Tom Kristensen-Frank Biela-Emanuele Pirro (Audi R8)
- 2001: Tom Kristensen-Frank Biela- Emanuele Pirro (Audi R8)
- 2000: Tom Kristensen-Frank Biela-Emanuele Pirro (Audi R8)
Foto: competicio.cat
"Rabla" tureaza motoarele cu inca 30.000 de tichete... VIDEO! Canicula: Vezi metoda japoneza de a racori masina cu pana la 10 grade!...