Cum în primele opt luni ale acestui an au fost înmatriculate de peste două ori mai multe maşini vechi decât tot anul trecut, specialiştii au explicat că este necesară o nouă taxă auto de poluare pentru a opri acest fenomen. De asemenea, aceştia consideră că de vină ar fi sistemul de impozitare care nu a mai fost schimbat de zece ani
Impozitarea autoturismelor are la noi aceeași formă ca în urmă cu 10 ani, însă ar trebui construită pe principii de mediu, care să țină cont de normele Euro și de emisiile de dioxid de carbon, susține Daniel Anghel, șeful Departamentului de impozite și taxe indirecte, PwC România, conform Agerpres.ro.
Potrivit participanților la dezbateri, România are nevoie rapid de o strategie eficientă de impozitare a autoturismelor pentru a stimula înnoirea parcului auto, după ce eliminarea taxei de timbru în februarie a accelerat creșterea importurilor de mașini rulate.
Din datele prezentate de Daniel Anghel rezultă că în primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de mașini vechi, cu 110% mai multe comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut. Vârsta medie a parcului auto național vă crește anul acesta la 13,1 ani, întrucât numărul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 și Euro 2) s-a dublat față de 2016.
TOTUL DESPRE NOUA TAXA:
"O variantă pe care au utilizat-o și alte state membre și care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare, corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor, care să ia în considerare și nivelul de emisii de CO2 și normele de poluare. Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de mașini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislației comunitare. Un instrument cu un potențial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reașezat pe principii de mediu', a afirmat Daniel Anghel.
Sistemul de impozitare a autoturismelor este compus în principal din două elemente: taxa de înmatriculare (Timbrul de mediu) și impozitul auto anual — rămas neschimbat în ultimii 10 ani, care nevoie de o revizuire aprofundată, deoarece nu sprijină îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 și a vârstei medie a flotei auto, fiind bazat numai pe capacitatea cilindrică.
"Trebuie să ne gândim la o impozitare în acord cu recomandările Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor și normele Euro ale motoarelor acestora, în loc de taxare în funcție de puterea sau capacitatea cilindrică a mașinii. Direcția agreată de Comisie este aceea de a impozita în funcție de gradul de poluare, de impactul asupra mediului. O astfel de modificare trebuie introdusă cu o perioadă de grație rezonabilă și care să se aplice doar autovehiculelor înmatriculate după data intrării în vigoare a noii metodologii", a adăugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanță pentru Management, PwC România.
De asemenea, Gheorghe Marinescu, șeful Direcției Impozite și Taxe locale din Ministerul Finanțelor Publice, a precizat că sistemul de taxare este mai vechi de 10 ani, fiind același sistem existent înainte de 1990, doar că s-a schimbat modul de calcul în funcție de capacitatea cilindrică în urmă cu 10 ani.
Schimbarea majoră pe care toţi şoferii trebuie să o ştie. Nu mai au voie să te legitimeze sau să îţi dea amendă în trafi... Infiniti va lansa un model electric în 2019. Vezi ce caracteristici va avea autoturismul!...