"Din cele circa 670 de milioane de euro care reprezinta valoarea contractului, doar aproximativ 120 de milioane reprezinta plata aeronavelor, restul fiind suportul logistic - care ar fi fost acelasi chiar daca am fi cumparat avioane noi. Prima plata va fi facuta in cursul anului viitor, restul transelor fiind anuale, timp de cinci ani, efortul bugetar fiind astfel mai mic", a aratat ministrul Dobritoiu, conform Agerpres.
El a spus ca statul roman va mai cheltui circa 52 de milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii si aproximativ 100 de milioane de euro pentru inarmare.
"Modernizarea infrastructurii va mai costa circa 52 de milioane de lei, iar pachetul de inarmare circa 100 milioane. Si aici trebuie precizat ca pachetul de inarmare ar presupune aceleasi costuri, indiferent de tipul aeronavelor pe care le-am achizitiona, ori de faptul ca ar fi in uz sau noi. Fara armament, avionul de lupta nu poate fi folosit, la fel cum trebuie privit si programul de instruire a pilotilor. In fortele aeriene ale oricarui stat, aeronava de lupta inseamna triada avion-pilot-armament, la care se adauga in mod necesar infrastructura de aerodrom specifica", a explicat Corneliu Dobritoiu.
Ministrul a afirmat ca aeronavele, care sunt modernizate la standardul Block 40, vor intra in dotarea Armatei Romaniei dupa anul 2016, iar pregatirea pilotilor se va face in doua etape: prima in Portugalia si a doua in SUA.
Aeronavele au resurse de zbor, in medie, de 4.500 de ore fiecare, ceea ce inseamna ca perioada de exploatare, spune ministrul, va fi de minimum 20 de ani.
"Daca nu am fi luat aceasta decizie acum, am fi fost in pericol de a nu ne mai fi putut indeplini misiunea de politie aeriana, obligatie pe care ne-am asumat-o in momentul aderarii la NATO. Asta pentru ca avioanele MiG 21 LanceR isi epuizeaza resursele de zbor, proces care se intampla deja, sunt multe avioane care deja au fost retrase, dar varful de sarcina se va consuma gradual, incepand cu anul 2013. Mentinerea in serviciu a MiG-urilor se afla deja in zona in care costurile operarii lor sunt mai mari decat beneficiile, pentru ca un avion care se apropie de sfarsitul vietii presupune eforturi mai mari pentru pastrarea in parametrii de zbor", a adaugat Dobritoiu.
Ministrul Apararii Nationale, Corneliu Dobritoiu, a adaugat ca solutia apelarii la alte state NATO pentru asigurarea securitatii spatiului aerian al Romaniei, similara celei utilizate de tarile Baltice, ar fi fost ''inacceptabila'' pentru tara noastra.
"In primul rand, la momentul aderarii la NATO, tara noastra s-a angajat sa-si asigure Serviciul de Lupta Politie Aeriana (SLPA). Ori, nicicand in istoria Tratatului, vreun stat care si-a asumat o astfel de obligatie nu a cerut Aliantei sau altui stat sa-i asigure serviciul de lupta. De altfel, costurile, in cazul in care o terta tara ar asigura SLPA pentru Romania - tara de granita a UE si NATO, ar fi uriase (pe langa costurile de operare ar mai trebui platite costurile de pregatire, diurna si alte drepturi salariale pentru piloti etc). Nota bene: tarile Baltice nu aveau forte aeriene la momentul aderarii la NATO, deci situatia lor nu este comparabila cu a noastra, care riscam sa pierdem aceasta importanta categorie de forte, in lipsa unei decizii, fie ea si in al doisprezecelea ceas, cum este cea de acum", a mai spus Dobritoiu.