- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Potrivit teoreticienilor conspirației, acele dungi albe lăsate motoarele cu reacție sunt substanțe chimice folosite pentru a ne îmbolnăvi.
Ce sunt urmele albe văzute pe cer în urmă cu câteva zile
Realitatea este mult mai puțin scandaloasă: contrails, așa cum se numesc, sunt de fapt doar urme de condens care se formează atunci când evacuarea fierbinte și umedă a avionului atinge temperaturile atmosferice superioare mai reci.
Vaporii de apă conținuți în evacuarea jetului se condensează și pot îngheța, iar acest proces de amestecare formează un nor foarte asemănător cu cel pe care îl face respirația fierbinte într-o zi rece.
Dacă liniile albe sunt sau nu vizibile de la sol depinde de temperatura atmosferei, precum și de ceva numit „presiune de vapori”, spune pilotul Patrick Smith, autorul cărții Cockpit Confidential.
Citește și: Sateliții lui Elon Musk au "defilat" din nou prin România, în acest weekend. Ce s-a văzut pe cer
Când aerul este uscat, urmele de condens se pot evapora în câteva secunde sau minute, în timp ce condițiile mai umede pot lăsa un nor contrailă să rămână pe cer ore întregi. Dacă există suficientă umiditate în aer, urmele de condens ar putea chiar să crească în dimensiune - până la 400 de metri înălțime.
Și, din cauza unui fenomen meteorologic ce nu permite dispersarea urmelor, precum și din cauza traficului aglomerat, pe cer pot rămâne multe dungi albe, de diferite grosimi.
Impactul asupra mediului rămâne de văzut, deși unii experți se tem că norii creați pot avea un impact asupra schimbărilor climatice. Urmele de condens tind să creeze nori cirrus, spune Smith, care pot influența temperatura și precipitațiile.
Ce substanțe evacuează motoarele avioanelor
Evacuarea motorului cu reacție conține dioxid de carbon, oxizi de sulf și azot, combustibil nears, funingine și particule de metal, precum și vapori de apă. Funinginea oferă locuri de condensare pentru vaporii de apă, la fel ca orice particule prezente în aer.
În funcție de altitudinea unui avion și de temperatura și umiditatea atmosferei, dungile albe de pe cer pot varia în grosime, întindere și durată.
O urmă de condens subțire, care nu rămâne mult timp pe albastrul cerului, indică aer cu umiditate scăzută la altitudine mare, un semn al vremii bune, în timp ce o linie groasă și de lungă durată arată că există aer umed la altitudini mari și poate fi un indicator timpuriu al unei furtuni.
În concluzie, urmele albe nu au legătură cu războiul și nici nu sunt eliberate substanțe menite să ne îmbolnăvească.
De fapt, când vezi nori venind din avioane, aceștia sunt într-adevăr doar produsul condensului vaporilor de apă. Cu toate acestea, nu trebuie uitat faptul că poluanții răspândiți de avioane reprezintă o problemă majoră. Aceștia au o contribuție semnificativă la încălzirea globală, spun experții de pretutindeni.
Imagini din casa tiktokeriței Popa Elena Luminița. Cum arăta în tinerețe și ce spune soțul despre activitatea ei în onli... Iluzia optică ce ascunde un test IQ. Câți iepuri vezi în imagine?...