Inspectoratul Teritorial de Muncă București desfășoară o campanie de informare și conștientizare pentru români, astfel încât să știe ce presupune obținerea adeverințelor de vechime în muncă.
Citește și: Acte necesare pentru pașaport în 2024. Cât costă și unde se poate achita taxa de eliberare
Inspectoratul Teritorial de Muncă București vine în sprijinul cetățenilor
Inspectoratul Teritorial de Muncă București desfășoară, conform unei surse, până la data de 31 decembrie 2024 o campanie de informare și conștientizare pentru salariați, foști salariați, angajatori sau deținători de arhivă.
Această măsură vine în sprijinul cetățenilor pentru a cunoaște măsurile și procedurile pentru obținerea documentelor doveditoare a vechimii în muncă.
Adeverințe de vechime până în 2011
Până la data de 31 decembrie 2010, exista un carnet în muncă, acesta fiind documentul oficial care atensta vechimea, continitatea activității, salariul și drepturile legate de condițiile de muncă.
Acesta poate fi folosit și în prezent, iar dacă se pierde, foștii angajați trebuie să solicite adeverințe de vechime de la fostul angajator.
Dacă angajatorul nu mai există, adeverințele trebuie solicitate de la uitatea care a preluat arhiva angajatorului respectiv (pentru angajatorii de stat sau cu un capital mixt) sau de la inspectoratul de muncă în a cărui rază teritorială angajatorul a avut sediul social (pentru angajator privat), contra taxei de 20 de lei pe document.
Citește și: Actele necesare pentru înmatriculare auto în 2024. Unde se plătește taxa
Adeverințe de vechime după 2011
De la data de 1 ianuarie 2011, carnetele de muncă au fost înlocuite cu adeverințe de vechime emise de angajatori, deținătorii legali de arhive sau operatorii economici autorizați de Arhivele Naționale.
Adeverințele respective atestă activitatea desfășurată, salariul și vechimea în muncă, meseria sau specialitatea.
Conform Codului Muncii (Legea nr. 53/2003), angajatorii sunt obligați să elibereze adeverințe de vechime la încetarea activității salariatului sau la solicitarea acestuia, în termen de 15 zile.
Dacă angajatorul este în procedura de insolvență, lichidatorul judiciar are termen de 60 de zile pentru eliberarea adeverințelor.
Citește și: Rovinieta poate fi cumpărată și de pe Ghișeul.ro. De când este valabilă noua măsură
Care este procedura de obținere a adeverințelor de vechime în muncă
Conform sursei menționate anterior, în cazul angajatorilor desființați, care nu mai au un succesor în drepturi, adeverințele pot fi obținute de la operatorii economici autorizați pentru servicii arhivistice.
Acești operatori sunt responsabili pentru legalitatea informațiilor furnizate, iar serviciile sunt contra cost, în conformitate cu tarifele stabilite anual de Arhivele Naționale.
Citește și: Căsătoriile vor putea fi înregistrate și online de anul acesta. De ce acte ai nevoie pentru starea civilă
Totodată, pentru clarificări suplimentare sau identificarea documentelor necesare, persoanele interesate pot contacta Arhivele Naționale sau serviciile județene ale acestora.
Această campanie de informare desfășurată de Inspectoratul Teritorial de Muncă București vine în sprijinul celor care au nevoie de documentele necesare pentru a-și dovedi vechimea în muncă, în același timp asigurând respectarea drepturilor angajaților și foștilor angajați.
Românii pot afla vechimea în muncă și online. Aceștia trebuie să completeze un formular online și ulterior să îl tipărească și să îl prezinte, alături de actul de identitate în original și copie, la orice casă de pensii.
Avertizare RO-Alert pentru nord-estul județului Tulcea. Ce informare au primit cetățenii: „Se vor efectua cercetări”... Taloanele de pensii false, escrocheria unei mari companii de transport din Iași. Cum ar fi obținut peste 10 milioane de ...