Comercianții vor fi obligați să afișeze unele dintre cele mai importante informații în legătură cu produsele pe care le pun la vânzare. Preşedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca, precizează care sunt noile reguli pentru piața de legume și fructe din România.
Reguli noi pentru vânzarea fructelor și legumelor. Ce transmite ANPC: „Am considerat că este necesară o informare cât mai clară”
Potrivit unui nou ordin propus de comisari Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, comercianții trebuie să respecte câteva reguli deosebit de importante atunci când vor să vândă fructe sau legume.
Condițiile impuse pentru vânzarea acestor produse implică afișarea prețului, denumirea acestora în limba română și precizarea țării de origine, potrivit unei surse.
„Având în vedere rezultatele acţiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în pieţe, astfel încât abrevierile ţărilor de origine, calitatea/calibrul produsului şi numele producătorului să fie clare şi uşor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informaţii contradictorii despre produs”, este specificat în mesajul transmis de Sebastian Hotca.
Citește și: Avertisment ANPC. Ce alimente recomandă să nu achiziționăm de 1 mai
De asemenea, se acceptă propuneri sau observații în privința acestui ordin, care trebuie trimise până la data de 25 mai 2024. Documentul urmând să intre în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
Președintele Asociației InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor, Sorin Mierlea, este de părere că astfel de măsuri sunt, de fapt, de „bun-simț”, și reprezintă drepturile pe care cetățenii europeni le au.
„În primul rând, ar trebui să înțelegem că toți suntem cetățeni europeni și avem drepturi. Și trebuie să avem aceleași drepturi și la Paris, și la Viena, și la București, și la Caracal, și la Târgu Jiu, până la Constanța.
Și din această perspectivă, în momentul în care discutăm despre produse agroalimentare, tip legume și fructe, faptul că ele trebuie să aibă un anumit standard, o anumită calitate și să nu plătim calitatea a doua la calitatea a treia, cred că este un lucru de bun-simț și de normalitate.
Informarea consumatorului cu privire la țara de origine a produsului respectiv, dacă produsul respectiv ar fi, de exemplu, o portocală sau un măr este dat cu anumită ceară sau cu anumită substanță pentru a avea un termen de valabilitate mai lung, aceste lucruri sunt obligatorii de a fi transparente pe eticheta produsului agroalimentar, ca fiecare dintre noi să putem alege în cunoștință de cauza.
Iar când discutăm de produse care sunt de diferite categorii, de genul unul mai mare, unul mai mic, unul stricat, unul pătat sau ceva, ele pot fi, până la urmă, comercializate, dar să fie împărțite foarte clar, categoria 1, categoria 2, categoria 9 sau cum vor fi, ca până la urmă, consumatorul să aibă acces la același tip de calitate, la un preț corect pentru fiecare dintre noi.
Această cetățenie europeană trebuie să aducă pentru consumatori un plus. Să nu uităm de producătorii interni care, în lupta pe care o au cu produsele de import, să aibă acest câștig de cauză, să nu ne mai trezim prin piețe sau pe mai știu eu pe unde, cu roșii de România, dar care să fie din Turcia, sau tot felul de alte produse agroalimentare cu arii de trasabilitate incerte”, precizează acesta, conform sursei menționate anterior.
Deși aceste reguli sunt destul de simplu de aprobat, important este să fie respectate. Sorin Mierlea precizează că și consumatorul are un rol important în respectarea acestora. De asemenea, fiecare poate sesiza abaterile autorității competente, iar reprezentanții acesteia pot lua măsuri.
„Faptul că tot mai multe produse agroalimentare, tip legume și fructe, sunt în sisteme de alertă rapidă, de neconformitate, cu încălcarea normelor de pesticide, de îngrășăminte, care se regăsesc aproape săptămânal în sistemele de alertă europene, cred că este un semnal major de alarmă, că aceste produse clar au o periculozitate pentru consum, iar pe cealaltă parte, normativele de reglementare a comerțului în această domeniu cred că erau de dorit, de așteptat, și păcat că au trecut 30 de ani până când să avem și acest normativ.
E un pas foarte mare înainte. Consumatorul poate să se sesizeze, să reclame, iar autoritatea competentă poate să ia măsuri, având un ordin care să nu mai lase spațiu de interpretare”, susține președintele InfoCons.
Se aplică reguli noi și în segmentul de carne, lactate și ouă, care trebuie să fie comercializare în spații special amenajate, echipate în conformitate cu normele de igienă și depozitare stabilite în prealabil de producător și autorități.
De asemenea, și comercianții care vând vin trebuie să respecte niște reguli speciale. Astfel că, vinul poate fi vândut doar în magazinele autorizate, acestea menținând calitatea băuturii, caracteristicile fizico-chimice și organoleptice.
Citește și: Carne de pui vopsită! Horia Constantinescu, șeful ANPC, trage un semnal de alarmă!
Românii trebuie să fie foarte atenți la astfel de detalii, pentru a nu-și pune în pericol sănătatea. De asemenea, trebuie să se informeze în legătură cu autoritățile care îi pot ajuta în cazul vreunei abateri.
Rezultate Loto azi, 16 mai 2024. Report în valoare de peste 3,68 milioane de lei după extragerile de duminică... Mai mulți bani pentru concedii. Ce angajați primesc vouchere de vacanță...